Ønsker VM-standard på opplæring innenfor førstehjelp i norsk rally

Mads Østberg kan ikke forstå hvorfor nasjonale rallyutøvere ikke skal ha krav på samme opplæring som de selv opplever i utlandet.

Publisert

Parc Fermé har nylig satt fokus på førstehjelpsopplæring i rallysporten, da det aldri har foreligget noe krav om dette - til tross for at førstehjelpskunnskapen til aktive deltakere plutselig kan avgjøre hvorvidt en utøver overlever en ulykke eller ikke.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Parc Fermé har nylig satt fokus på førstehjelpsopplæring i rallysporten, da det aldri har foreligget noe krav om dette - til tross for at førstehjelpskunnskapen til aktive deltakere plutselig kan avgjøre hvorvidt en utøver overlever en ulykke eller ikke.

Undersøkelsen med 113 fullverdige svar fra nesten 300 spurte førere og kartlesere på nasjonalt nivå er klinkende klar: Nesten 9 av 10 ønsker at det innføres obligatorisk førstehjelpskurs før man får utløst lisens. Norges Bilsportforbund har tatt imot tallene med stor interesse for videre vurderinger, men har fram til nå holdt seg avventende i å pålegge utøvere et obligatorisk kurs.

Kan risikere startnekt

Mads Østberg, én av flere nordmenn som aktivt kjører i VM, har en helt annen skolering innenfor relevant førstehjelp i rally enn de fleste norske rallyutøvere. Dette skyldes svært strenge kriterier fra FIA overfor førere og kartlesere som deltar i internasjonale løp som for eksempel EM og VM.

33-åringen er klinkende klar når Parc Femé sør om hva han selv tenker etter alle kursene han har vært igjennom.

– Hvis du skulle lure på om jeg er for eller ikke å ha dette i Norge, så er det ikke vanskelig for meg å slå fast at dette er noe som absolutt burde og skulle vært innført også for norske utøvere. Man er ikke noe mindre risikoutsatt i norske løp enn i VM. Snarere tvert imot, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Minst én gang i sesongen er han og de andre som kjører pålagt å være igjennom et detaljert og omfattende praktisk rettet kurs. Ikke bare for drilling og repetering, men også fordi FIA stadig lærer noe nytt fra enhver ulykke som inneholder personskader.

– Det er veldig fint at de gjør det, og det er viktig at det er obligatorisk for oss førere. Jeg har ikke sjekket hva som skjer om du ikke møter opp, men det blir nok startnekt. Og så fort det er ny kunnskap og nye oppdateringer, så blir vi pålagt å ta kursene igjen. Og alle førere som stiller i sitt første VM-løp for sesongen må også igjennom før de får kjøre, sier Østberg.

Har egen bil til øvelse

Slik forklarer han noen av elementene de går igjennom.

– FIA har med seg mye utstyr, blant annet en treningsbil som de drar inn på scenen. Der er det et bur mer rallyseter hvor vi trener på å hjelpe hverandre ut av bilen, blant annet hvordan man skal få ut bevisstløse personer. Det er jo teknikker på dette. Så er det også ting og tang på kjøredressen du skulle tro var til pynt, men som også er til hjelp ved førstehjelpssituasjoner, sier Østberg.

Han føler seg privilegert som har oppdatert kunnskap og drilling på dette området og ønsker altså at norske utøvere skal igjennom samme kurset, så vel som utøvere i andre nasjonale mesterskap hvor dette ikke er pålagt.

– Og det er kanskje desto viktigere i nasjonale løp. I VM har vi tross alt den høyeste beredskpane på plass. Vi har den beste beredskapen og den beste opplæringen i verden. Rally-VM bør gå foran som et godt eksempel, og det vi er igjennom er tross alt ganske grunnleggende, sier Østberg.

Powered by Labrador CMS