Ønsker mousse-dekkene tilbake etter punkteringsbonanza i Tyrkia

Ble avskaffet i 2007 for å redusere kostnader, men nå luftes ideen om å få denne dekktypen tilbake igjen.

Publisert

Etter Rally Tyrkias comeback i WRC-sammenheng i fjor, så fikk omtrent alle en aha-opplevelse over å kjøre på så røffe og krevende veier.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Etter Rally Tyrkias comeback i WRC-sammenheng i fjor, så fikk omtrent alle en aha-opplevelse over å kjøre på så røffe og krevende veier.

På midten av 2000-tallet ble Kypros kjent som kanskje det aller røffeste, sammen med Tyrkia, men det de siste årene har vært Sardinia og Mexico som er blitt mest kjent som de tøffeste veiene med tanke på påkjenning for bil og dekk.

Årets utgave av Rally Tyrkia var ikke like brutal som fjorårets, om vi teller antall punkteringer og brutte biler. Men likefullt igjen et særdeles krevende løp.

– Men alle hadde løpet i fjor i bakhodet og var en erfaring rikere. Derfor klarte de fleste seg denne helgen, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Punkteringer ble det imidlertid nok av likevel, og det medfører alt fra 30 sekunder til to minutters tidstap, litt ettersom hvor på etappene man punkteringer - og om man er nødt til å stoppe og skifte dekk. Både Dani Sordo, Jari-Matti Latvala, Ott Tänak og Pontus Tidemand var bare noen av førerne som ble berørt av punkteringer under veis, og ettersom Toyota spesifikt opplevde problemer med dette, så tar teamsjef og rallylegende Tommi Mäkinen opp tematikken om et regelskifte igjen.

Nettopp å innføre «mousse-dekkene» som vi hadde til og med 2007. Der er dekkene konstruert med en ekstra slange slik at de automatisk fylles med en masse dersom de punkterer. Disse ble avskaffet med begrunnelse i kostnader, men finnen ønsker å tenke nytt igjen.

Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Problemene med et slikt rally er at det blir et lotteri. Du kan kjøre helt vanlig, og med så skarpe steiner så kan du punktere uten at du har gjort noe. Får vi «mousse» tilbake, så blir vi kvitt dette problemet. Jeg husker vi kunne kjøre over hva som helst uten problemer da vi hadde det før, sier Tommi Mäkinen til Autosport.

Kostnaden på ett dekk er cirka 3500 kroner, men Mäkinen har ingen problemer med å legge mer penger i dekkene, så lenge de kan bruke mousse-dekk i enkelte løp.

– La oss si Sardinia og Mexico i tillegg. Når det er sagt, så hender det at det førerens feil at man punkterer, for eksempel når man kutter en sving og liknende, og det skal vi ikke bli kvitt. Når en fører gjør feil, og får en punktering, så er det din egen feil. Men som i Tyrkia, så er det ingenting førerne kan gjøre, konstaterer verdensmesteren fra 1996 til 1999.

Powered by Labrador CMS