Ønsker asfaltløpene tilbake igjen - Rally Grimstad kan få NM-status

Ikke siden dødsulykken i Larvik i 2009 har et asfaltrally hatt NM-status i Norge. Det kan KNA Aust-Agder og Rally Grimstad gjøre noe med.

Publisert

Selv om en rekke mini-rallyløp og sprintløp har hatt asfaltdekke som primærunderlag, har asfaltløp forsvunnet helt og holdent fra norgesmesterskapet i rally.

Viktor L. Danneborg representerer KNA Aust-Agder og er en av nordmennene som prioriterer å kjøre mye på asfalt. Neste år han kan få kjøre på hjemmebane. (Foto: Foto: Rallyfotografen.dk/Innovation Motorsport)

Selv om en rekke mini-rallyløp og sprintløp har hatt asfaltdekke som primærunderlag, har asfaltløp forsvunnet helt og holdent fra norgesmesterskapet i rally.

Rally Larvik 2009 var sist gang rallyførerne kjempet om NM-poeng på ren asfalt, men etter den tragiske ulykken som kostet en ung jente livet, har verken Rally Larvik eller andre asfaltløp hatt NM-status siden.

70 deltakere

Nå kan Rally Grimstad være neste destinasjon for å få dette «unorske» underlaget i rallysammenheng tilbake på NM-kalenderen.

– Ja, vi har reelle tanker rundt dette og har diskutert ideen med representanter for NBF. Men først må vi gjennomføre årets løp og trekke noen erfaringer, sier leder for sportskomiteen i KNA Sommer Rally Grimstad, Kjetil Faye Lund, i en e-post Parc Fermé har fått tilgang til.

Om 1,5 uke skal KNA Aust-Agder ta imot 70 deltakere når 46,3 etappekilometer skal avvikles 25. august. Der stiller profilerte førere som Anders Grøndal og Frank Tore Larsen til start, i selskap med blant annet den danske mesteren Ib Kragh. Startlisten kan du se her.

Lavere arrangørkostnader

Årets løp håper Faye Lund kan være introduksjonen til et eventuelt NM-løp neste år som de uttrykk å søke om. Arrangøren vil ruste seg opp og imøtekomme forutsetningene som skal til for å gi det NM-status, og har allerede klare argumenter på hvorfor asfalt på tilbake på NM-plakaten igjen.

– Unge norske utøvere mangler asfalterfaring når de skal ut å konkurrere internasjonalt. Og vi har jo sett at norske topputøvere tradisjonelt sett har slitt, og til dels ikke vært konkurransedyktige på asfalt i for eksempel VM-sammenheng.

– Dessuten er dekkslitasjen på asfaltløp vesentlig lavere enn på grus og snø, og veislitasje det samme. Dette resulterer i lavere kostnader for arrangørene og således lavere startavgifter for utøverne, legger Faye Lund til i e-posten.

https://youtu.be/YCEHXVyR9iw

Powered by Labrador CMS