Oliver Solberg: – Endelig, nå har jeg knekt rallykoden

Bremsesvikt i 160 kilometer i timen skremmer ikke den profilerte 16-åringen som aldri før har følt seg bedre bak rattet enn nå.

Publisert

Det latviske løpet Rally Talsi sist helg skulle bli et personlig gjennombrudd for Oliver Solberg. Sønnen av Norges største bilsportstjerne, Petter Solberg, fortsetter i år som i fjor med å kombinere rally- og rallycrosskjøring selv om det er førstnevnte han vil «fordype» seg i.

Oliver Solberg. (Foto: Raimonds Volonts)

Det latviske løpet Rally Talsi sist helg skulle bli et personlig gjennombrudd for Oliver Solberg. Sønnen av Norges største bilsportstjerne, Petter Solberg, fortsetter i år som i fjor med å kombinere rally- og rallycrosskjøring selv om det er førstnevnte han vil «fordype» seg i.

Det ble ingen klasseseier for 16-årige Solberg i Latvia sist helg, og omstendighetene rundt dette skal vi komme tilbake til. Men det er på det rene at han vant fem av ti fartsprøver i klassen, og både matchet og kjørte ifra Martins Sesks som også er nummer to sammenlagt i Junior-EM.

Dette er en «benchmark» som får Oliver til å trekke på smilebåndet. For rallyfarten satt i kroppen som aldri før, og han var ikke få av ord, Oliver, da han skulle beskrive hvordan rallyfølelsen var gjennom løpet.

– Dette var et nytt «level» igjen. Dette løpet her, dette er jeg kjempefornøyd med. Veldig fin «flow», det bare flyter på. Denne følelsen er helt rå. Nå får jeg notene ordentlig inn i huet, jeg skjønner hver sving og jeg kan kjøre fort på 99 prosent, sier en svært entusiastisk Oliver Solberg, som samtidig understreker at han fremdeles har mye å lære.

Nøye med notene

Han er tydelig på det at dette var hans store personlige gjennombrudd som rallyfører etter å ha kjørt rally i et drøyt år siden debuten i det latviske mesterskapet i fjor.

– Endelig. Nå har jeg knekt koden. Nå kan jeg henge på og kjøre jevnt fort hele tiden. I fjor var jeg flere sekunder bak disse førerne på de fleste prøvene, sier Solberg.

Han takker blant annet notesystemet sitt for tryggheten han opplever i bilen. Sammen med Veronica Engan blir notene levert på engelsk, og Oliver har kopiert notesystemet etter pappa Petter og brukt mye tid på å få dette godt plantet i hjernebarken.

– Det tar sååååå lang tid å lære dette med noter. Når jeg kjører på fullt system som han (Petter, journ.anm) har brukt, så er det ekstremt mye noter, sier Solberg.

Hull i bremseslangen

Men - Rally Talsi var ikke bare fryd og gammen, for god kjøring til tross så var Solberg langt unna klasseseier. Årsaken er enkel: På den fjerde etappen fikk Oliver kjenne på følelsen av å få bremsesvikt mens bilen jager for fullt på turtallsperra.

Oliver Solberg og Veronica Engan hadde meget god flyt og vant halvparten av prøvene av Rally Talsi. (Foto:
Raimonds Volonts)

I 160 kilometer i timen inn mot et veidele hadde det gått gull på en bremseslange, så Solberg og Engan innså raskt at de bare måtte være passasjerer til bråstoppen var et faktum.

– Du får litt panikk akkurat der og da, ja, innrømmer Solberg.

– Det var brei vei, og seksere på seksere (fullfartsvinger, journ.anm.) rett fram hele veien. Så var det et kjempestort dike i veidelet og det var som å treffe en vegg. Jeg kjente det litt i nakken, men ikke noe ille, sier Solberg, som i tillegg til å tape mye tid med avkjøringen også fikk fem minutters tillegg på sin totaltid noe som sendte ham ut av seierskampen i klassen.

Bilen fikk relativt kraftige materielle skader, men den var kjørbar etterpå og duoen tok seg til service hvor de fikk rettet opp det som var skadet på bilen.

Powered by Labrador CMS