Oliver med stor respekt for Safari-rallyet: – Det kommer til å være mange stygge steder man på passe seg for

For en gangs skyld stiller Oliver Solberg på like vilkår med resten av VM-eliten, men han har allerede rukket å få enorm respekt for comebacket til Safari Rally Kenya.

Publisert

En klassiker på VM-kalenderen er tilbake når Rally-VM drar seg tilbake til Afrika og Kenya for deres berømte Safari Rally. Et løp som også står sterkt i historien for den norske rallyfansen da Petter Solberg i 1999 sensasjonelt kjørte til femteplass, en plassering han også innfridde året etter.

Oliver Solberg fra shakedown i Safari Rally. (Foto: Austral / Hyundai Motorsport GmbH)

En klassiker på VM-kalenderen er tilbake når Rally-VM drar seg tilbake til Afrika og Kenya for deres berømte Safari Rally. Et løp som også står sterkt i historien for den norske rallyfansen da Petter Solberg i 1999 sensasjonelt kjørte til femteplass, en plassering han også innfridde året etter.

Nå er ringen på mange måter slutten, og historien bak Oliver Solbergs deltakelse til det første Safari-løpet på 18 år er mange måter slående lik pappa sin for 22 år siden. For 19-åringen blir kastet inn på kort tid etter at Pierre-Louis Loubet i satelittteamet 2C Competition måtte kaste inn håndkledet, på samme måte som Petter måtte tre inn for Thomas Rådström i 1999.

– Det er jo helt det samme greiene, nesten. De vil si, jeg fikk enda kortere varsel enn Oliver, på mange måter. Men det blir et kultursjokk å reise dit, sier pappa Petter Solberg til Parc Fermé.

Før vi går videre til Oliver, så dveler vi litt til ved Petters Afrika-historie. For som kjent, i hans andre VM-løp med Ford, men hans første for fabrikkteamet som reservefører til sin svenske teamkompis, så kjører han altså inn til sine første VM-poeng i kanskje det mest spektakulære og ekstraordinære løpet som noen sinne har vært på en VM-kalender.

Colin McRae tok Fords første seier med deres nye Focus WRC i 1999. Teamkamerat Petter Solberg var førstereis både for fabrikkteamet og i Safari Rally. 22 år senere skal sønnen Oliver få prøve seg for første gang. (Foto: McKlein)

– Hele historien rundt løpet er jo unik. Jeg har ogå sagt til Oliver at mentaliteten blir annerledes når du kommer til andre land. Alt blir på en måte større, spesielt her i Safari Rally. Du må jo huske på at vi hadde helikoptere over bilene, og gutta trente jo prøvene med rallybiler der vi møtte på busser, dyr og passerte masse vanlige biler. Nå er det mer lukket enn det var på den tiden. Men det blir nok kjørt ned noen busker og slikt nå også. Vi får se, sier Petter.

– Hvilke egenskaper hadde du som gjorde at du kunne kjøre inn til VM-poeng som nå ung og uerfaren?

– Tja, jeg var vel god til å lese veiene kanskje. Første gangen var det jo spesielt. Den ene gangen måtte jeg jo hjelpe Colin (McRae, teamkamerat journ.anm.) ut av en watersplash. Fikk døtta’n ut og greier. Men for min del var det bare å kjøre med hodet. På shakedown var jeg altfor rask og ødela mye ting. Jeg hadde jo ikke respekten den gangen, sier Petter.

Ikke alt er like tøft lengre

Petter Solberg fra Safari Rally i 1999. (Foto: McKlein)

All erfaring og historie har han naturlig nok delt med Oliver. Selv om dette var over to år før han ble født, så har sønnen satt seg godt inn i historikken og opplevelsen og lyttet godt til pappa. Til og med er det noen ting fra den gangen han gjerne skulle sett i år.

– Det er jo litt kult at oppladingen er litt av den samme storyen som pappa. At man blir kastet inn sånn, sier Oliver, som ikke får oppleve det aller mest ekstreme som var den gang.

Nemlig at veiene var helt åpne og ikke lukket og regulerte slik de nå er pliktet til å være. Og at det ikke er samme type helikopterkommunikasjon eller andre særegne tilfeller ved løpet som det en gang var kjent for.

– Nei, noen ting er ikke likt kult lenger. Hadde jo vært kult med helikopter, «bullbar», snorkel og slikt. Men det blir nok fortsatt tøft. Det er fortsatt bittelitt åpne veier, men jeg har sett på film at det ikke er like klare veier. Det er fortsatt sånn at du skal rundt det og det treet og at du har en liten sti, men ikke nødvendigvis en definert vei, sier unge Solberg om forberedelsene han har gjort.

Slo i stykker bilen på shakedown

Oliver Solberg. (Foto: Mssimo Bettiol)

Sportslig sett har han fått klare mål fra teamet. Hyundais teamsjef Andrea Adamo vil ikke se noen heltemodig Oliver Solberg i dette løpet.

– Som han sa til meg nå, så driter han fullstendig i om jeg blir nummer én eller ti. Jeg skal kjøre kun for erfaringa sin del. Det er ikke her jeg skal pushe. Det kommer til å være mange stygge steder man må masse seg for. Jeg tror bilene er mye mer skjøre nå enn den gang. Så det blir garantert mye punkteringer, og det er stygge steiner, store «dip» og alt dette. Det kommer til å skje mye her, så det handler om å unngå det mest mulig, sier Solberg.

Og apropos at det kommer til å skje mye, uansett hvor pent man tar det, så har Oliver fått smake på dette etter at vi selv fikk pratet med ham. Shakedown ble gjennomført allerede onsdag, der Solberg på første forsøk slo i stykker forstillinga på en særdeles beskjeden og ikke fikk satt noen tid.

Det er Toyota som enn så lenge dominerer etter oppvarmingen med tre biler på topp tre, der Sebastien Ogier satte bestetid, 1,1 sekund foran Elfyn Evans med Takamoto Katsuta tre sekunder bak den regjerende verdensmesteren.

Powered by Labrador CMS