Oliver fortviler etter at Safari-eventyret er over for godt denne helgen: – Det var bare dumt av meg

Han skulle bare fullføre uten å tenke på resultater. Men det tok ikke lang tid før det var sluttkjørt for helgen.

Publisert

– Dette burde jo ikke skjedd, men jeg tror ikke alle ser det helt sånn, sier en sønderknust Oliver Solberg, på en middels telefonlinje fra Kenya, til Parc Fermé.

– Dette burde jo ikke skjedd, men jeg tror ikke alle ser det helt sånn, sier en sønderknust Oliver Solberg, på en middels telefonlinje fra Kenya, til Parc Fermé.

Han åpnet slik han selv la opp til, ved å ta det pent og pyntelig på bekostning av raske etappetider. Målet var å overleve helgen og fullføre, forhåpentligvis på kanskje et godt resultat ut ifra hvordan andre ville gjennomføre helgen.

Men i stedet for å nyte godt av andres problemer, så kan heller flere av konkurrentene nyte godt av Solbergs problemer. For en liten kant var det som skulle felle resten av løpet. Skadene ble etterhvert så omfattende at han ikke får restartet lørdag.

– Det som skjedde var at jeg på SS2 var borti en liten kant som gjorde at den ene bærearmen bak bøyde seg litt. Det føltes ikke veldig ille, men vi prøvde å bytte den til SS3 - men vi rakk ikke gjøre det ordentlig. Så vi satt på den bøyde og ble veldig seine til etappen. Bilen funka jo fint etter SS2, men den fikk seg en ny trøkk, og til slutt kollapset alt sammen, sier Solberg videre.

Selv om tidstapet ble stort, så han muligheten til å halte seg fram til service slik at kunne fortsette løpet for erfaringen sin del. I ettertid ser Solberg at han burde stoppet og bryte resten av dagen, for så å restarte til lørdagens kjøring.

– Bilen bare datt sammen. Jeg prøvde å kjøre veldig sakte videre, men bilen ble bare dårligere og dårligere. Jeg burde jo ha stoppet, men ble enig med teamet om å fortsette. Til slutt ble det så store skader på chassiset at vi ikke får startet løpet. Det var bare dumt av meg å fortsette, sier 19-åringen.

Han tar alt ansvaret selv og er ekstremt lei seg. Både overfor seg selv og den erfaringen han nå går glipp av, men også på vegne av teamet med tanke på formålet for løpet og hva de var enige om på forhånd.

– Planen var å komme i mål, ikke gjøre noen feil og ikke treffe noe som helst. Men så traff jeg en liten ting. Det var nok.

Da Safari Rally Kenya ble kjørt tidligere leverte teamene ferdigbygde biler med ekstra forsterkninger med formål om å kjøre løpet med mildt sagt ekstraordinære og røffe omstendigheter. Det er ikke tilfelle lengre, hvor bilene sendes fra Europa med samme utgangspunkt som hvilket som helst annet løp.

Solberg vil dog være forsiktig med å gi bilen skylden for at den ikke tålte den tilsynelatende lav påkjenning som kan kunne fortsette med en liten stund etterpå.

– Men ser du på alle bilene, så er de nok ikke bygd for å hit. Likevel, da er jobben din å være enda mer forsiktig. Man prøver så godt man kan å kjøre forsiktig, men dette var fort gjort, og ikke minst er det veldig dumt å gjøre det så tidlig, sier Solberg.

Han er sikker på at han ikke er den siste som bryter løpet. Fra før har Elfyn Evans og Dani Sordo vært sluttkjørt for dagen, men disse vil etter all sannsynlighet restarte løpet da de ikke kom seg videre fra sine uhell.

Solberg tror de smarteste og mest forsiktige vil gjøre det best, og spår oppsiktsvekkende resultater i løpet.

– Det blir store tidsforskjeller, og det kommer til å være mange flere som bryter. Jeg er ikke overrasket om Ford havner på de to øverste plassene til slutt, spår Solberg. 

Powered by Labrador CMS