Ole Christian øyner nye sjanser i WRC-bil – i mellomtiden ser han frem til ny bil i WRC 2

Det meste stemte ikke sist helg for Ole Christian Veiby. Han velger i stedet å rette blikket framover.

Publisert

Hyundai Motorsport har det siste året vist at de gjerne setter juniorførerne sine inn i en WRC-bil ved passende anledninger. Pierre-Louis Loubet gjorde sitt inntog gjennom fjorårssesongen og får enda flere sjanser i år, mens norske Ole Christian Veiby og norsk-svenske Oliver Solberg også nå har fått mulighetene på kort tid.

(Foto: @World / EVEN Management)

Hyundai Motorsport har det siste året vist at de gjerne setter juniorførerne sine inn i en WRC-bil ved passende anledninger. Pierre-Louis Loubet gjorde sitt inntog gjennom fjorårssesongen og får enda flere sjanser i år, mens norske Ole Christian Veiby og norsk-svenske Oliver Solberg også nå har fått mulighetene på kort tid.

Veiby fikk en krevende WRC-debut under det spesielle Rally Monza i fjor, som på mange måter var alt annet enn et enkelt løp å få en optimal debut i. Det endte til slutt med en avkjøring i autovernet brutt løp. De fleste fikk også med seg Oliver Solbergs knalldebut i Finland sist helg, der han satte stabile topp fem-tider gjennom helgen, hvor en førerfeil på siste fartsetappe fratok ham sjetteplassen totalt. Veiby ble selv imponert over Solbergs inntog i toppsirkuset, men understreker også at han ser fram til å få sjansen igjen selv.

– Det er ikke så mye jeg kan røpe nå, men man kommer til å seg meg mer i en slik bil. Vi fikk jo sjansen på Monza og er sikker på at det blir nye muligheter senere i år. Vi får håpe da det blir et litt enklere løp å vise seg fram i enn på Monza, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Det ble heller ingen enkel start på VM-sesongen i WRC 2-klassen der Arctic Rally Finland ble hans sesongdebut. Tekniske problemer på fredag, og rett og slett manglende tempo tidlig på lørdag før han etterhvert kom seg med topptider på slutten av løpet. Totalresultatet med en femteplass i WRC 2 vil han dog glemme, og han ser nå fremover - spesielt med tanke på etterfølgeren til dagens R5-bil, nå døpt om til i20 Rally2 - som kommer utover sommeren. Med sin tilknytning til Hyundai Motorsport skal han også få ta del i videre testing av bilen slik de fleste andre i Hyundai får være med på.

Ole Christian Veiby. (Foto: Jordi Rierola / Hyundai)

– Slik dagens R5-bil er, så er det utfordringer med hele geometrien på bilen, og hvordan den er bygd opp. Det er ting som er homologert som man ikke kan endre. Så vi venter nå på den nye bilen, og den må vi bare kunne få bra. Jeg har ikke prøvd den enda, men jeg ser bare på papirene at det er mye nytt som ser mye bedre ut, sier Veiby.

Powered by Labrador CMS