Olav sjonglerer mellom 360 og 470 hestekrefter i sin Volvo 240 Turbo

Og nå vil Olav Fredriksen vise hvor høyt det er mulig å hevde seg i nasjonal klasse med bakhjulsdreven bil.

Publisert

De siste par sesongene er det Anders Kjær på mange måter som har satt standarden i nasjonal klasse med sin forhjulsdrevne Volkswagen Golf, hvor kombinasjonen av effektiv kjøring med gode kjøreegenskaper har sendt ham høyt opp på totallistene.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

De siste par sesongene er det Anders Kjær på mange måter som har satt standarden i nasjonal klasse med sin forhjulsdrevne Volkswagen Golf, hvor kombinasjonen av effektiv kjøring med gode kjøreegenskaper har sendt ham høyt opp på totallistene.

Og selv om det tidvis kanskje har sett noe håpløst ut for gutta som sverger til bakhjulsdreven bil, så trykker nå Vestfossen-karen Olav Fredriksen på alle knapper, bokstavelig talt, for å knekke så mange koder som mulig.

Nok toppeffekt

Fasiten før helgens NM-runde er at han er på skuddhold til Kjær i NM-sammendraget, hvor han er nærmest med 17 poeng.

Mye oppmerksomhet har Olav Fredriksen fått både for sin spektakulære hekkspoiler, i tillegg til at han ønsker å bevise at det er liv laga for en turbomotor i en nasjonal Volvo 240.

– Det har jo vært mye negativitet rundt turboprosjekter, og mange som har prøvd uten hell. Og da er jo Ola Nordmann skrudd sammen slik at når det ikke går de første gangene, så er det bare dritt. Men jeg har fått mye god hjelp fra Vidar Strand. Jeg har toppeffekt i massevis, men alt henger sammen. Det handler ikke bare om en god motor, sier Fredriksen til Parc Fermé.

252 kilometer i timen

Motoren er jo av det ekstreme slaget, med en base fra tidligere Gruppe A med B21-motorer. Med turboen har han flere mappinger tilgjengelig, og han kan sjonglere mellom 360 og 470 hestekrefter - selv ute på etappene.

Olav Fredriksen har vært aktiv i både rallycross og rally, her fra det siste løpet på Lyngåsbanen i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg har fem forskjellige ferdigmappede program med en enkel bryter. Er det regn og dårlig feste, så kan jeg tune den ned til 360 hestekrefter, men med tørr asfalt og godt feste, så vipper vi den opp til 470 hestekrefter. Får man til prikken over i-en på alt, så kan det gå jævli fælt, forteller den tidligere rallycrossføreren.

– Og da snakker vi en ålreit toppfart?

– Jada, med utvekslingen som er i, så skal den klare 252 kilometer. Så den går jo aldri tom. Det er ikke sjans å få de topphastighetene uansett. Og spoileren har jo sitt å si der også, sier han.

God aerodynamisk effekt

Bakvingen på bilen til Olav Fredriksen er godt gjenkjennbar. Men den er der ikke bare til pynt... (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For med en liberalisering av det nasjonale regelverket i forkant av denne sesongen så er blant annet hekkspoilere fått et annet fritak enn fra kun de ordinære homologeringspapirene, og selv har Fredriksen utviklet og utforsket en bakvinge som er mer enn bare for det kosmetiske.

– Noen har jo ledd av spoileren og sier liksom «hva er det du tror». Men du presser faktisk ganske mye luft med den, og det er en kjempefordel når det går «passe fort». Men et stort minus når det går «veldig fort», sier Fredriksen.

– Rally Sørland er jo kjent for denne ene langstrekken. Hvor høyt kom du på toppfarten?

– Jeg hadde vel 210. Men det gikk jævlig tungt, flirer Fredriksen.

Utvikler nye ting

Men foruten dette med motor, så må dette også sitte i bakken. Olav vil på ingen måte bare går rundt og være fornøyd med en motor han har fått til å fungere. «Hele pakka» må sitte dersom en stor, bakhjulsdreven Volvo skal ta noe inn på forspranget som en liten og nett forhjulsdreven Volkswagen Golf har.

– Det er jo snakk om dempere, utveksling i kassa og slike ting også. Det er ikke bra nok enda, men jeg jobber stadig med å utvikle bilen. Den må jo i tillegg føles lettkjørt og smidig. Men til syvende og sist er det meg som sjåfør som må få dette ut gjennom gassbein og ryggen og kjenne på de riktige tingene. Man må ha litt is i magen, og jeg prøver hele tiden ut nye ting, selv om det kanskje ikke ser slik ut, småhumrer Vestfossen-karen.

Han er kjenner at Kjær sin Golf og andre velbygde forhjulsdrevne biler har de fysiske lovene på sin side, og at alle elementer må være på Fredriksens side hvis han skal ha gode nok vilkår til å hamle opp med de raskeste. Helgens Aurskog Høland Rally er kanskje ett av løpene hvor styrkeforholdene er mer jevnet ut.

– Det er vel dette stedet jeg kanskje har størst sjans til å klå han ordentlig. Samtidig har jo han som sjåfør en helt annen erfaring i rally i forhold til meg. Men jeg skal kjøre så godt jeg kan.

Powered by Labrador CMS