Ogier nedbrutt etter brytekamp mot egen bil - Loeb klinte til med sensasjonsledelse

Sebastien på topp og bunn i Spania. Men neppe i den rekkefølgen mange hadde sett for seg.

Publisert

Det er noe med Sebastien Loeb og Rally Spania. Ni ganger har han vunnet dette løpet. Først åtte ganger på rad på midten av 2000-tallet, før han på sensasjonelt vis vant løpet i ett av sine tre innhopp i fjor.

(Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Det er noe med Sebastien Loeb og Rally Spania. Ni ganger har han vunnet dette løpet. Først åtte ganger på rad på midten av 2000-tallet, før han på sensasjonelt vis vant løpet i ett av sine tre innhopp i fjor.

Den gang for Citroën. Nå kjører han for Hyundai. Men det stopper han ikke. Og laginnsatsen er upåklagelig etter første dag av Rally Spania, der Loeb tok over ledelsen med en sensasjonell avslutningsetappe for dagen. Nå leder han med 1,7 sekunder på Thierry Neuville og 7,6 sekunder etter at han parkerte begge teamkompisene sine med etappeseieren på SS6.

– Helt på grensen

– Jeg kjørte helt på grensen. Men bilen var perfekt her inne. Jeg bare fløy, det var bra grep og balanse. Jeg ga alt fra start til siste meter, sa en særdeles opprømt og glad Loeb etter målgang på fredagens siste etappe.

Nå er det altså trippel Hyundai i tet, etterfulgt av tre Toyotaer. Citroën og Ford har vært aktuerutseilt, men Hyundai kunne ikke gjort en bedre laginnsats med tanke på konstruktørmesterskapet. Og med Ott Tänak på femteplass vil mesterskapet fortsatt være åpent dersom stillingen står seg - og Loeb gir fra seg seieren til Neuville.

– Vi har tre biler i front, og det hadde vi virkelig ikke trodd før løpet. Og spesielt ikke med meg i ledelse. Resultatet er bra nå, men to lange dager på asfalt venter. Så vi vet ikke hva som skjer, sier den nidoble verdensmesteren fra 2004 til 2012.

Mistet all motivasjon

Navnebror Sebastien Ogier har hatt en verre dag på jobb. Allerede på SS2 mistet han servostyringen, som han også måtte kjøre med gjennom den 38 kilometer lange SS3. Tidstapet ble totalt godt over tre minutter og dermed er han ute av kampen.

Og skal Ogier nå ha sjans på VM-tittelen, så må han få hjelp av Ott Tânak, som ligger midt i feltet og sikrer viktige poeng - selv om Tänak selv må vinne løpet for å være 100 prosent sikker på at han blir verdensmester.

– Jeg har ingen motivasjon i det hele tatt, sa Ogier etter SS5.

Samme tone beholdt han etter SS6, hvor han endte over 26 sekunder bak etappevinner Loeb.

– Etter denne formiddagen så ble det veldig hardt å finne motivasjon. Det er ikke noe poeng å satse nå. Vi må bare i mål i løpet, sa franskmannen, som dermed står i fare for å miste sin overlegne seiersrekke med seks VM-titler på rad siden 2013.

Sebastien Ogier. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Av de norske førerne i R5-klassen så ser det meget lovende ut, spesielt for Mads Østberg. Han har dominert i WRC 2 Pro med klasseseier på samtlige etapper, og er også raskeste R5-bil totalt med sin 10. plass sammenlagt.

Ole Christian Veiby har hatt en litt mer varierende dag i sporet, men imponerte med en etappeseier på SS3 og er foreløpig på 3. plass i WRC 2 etter første dag av Rally Spania.

Powered by Labrador CMS