Ogier kuttet sjikanen - vil miste Power Stage-poengene

M-Sport har appellert straffen som Sebastien Ogier fikk på den siste etappen i Rally Mexico.

Publisert

Han kjørte i utgangspunktet inn til en tredjetid på Las Minas Power Stage som ville gitt ham tre ekstra poeng i VM, men juryen har ilagt franskmannen en straff på 10 sekunder, noe som gjør at han mister disse tre poengene.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Han kjørte i utgangspunktet inn til en tredjetid på Las Minas Power Stage som ville gitt ham tre ekstra poeng i VM, men juryen har ilagt franskmannen en straff på 10 sekunder, noe som gjør at han mister disse tre poengene.

«Bil nummer 1 kjørte ikke rundt sjikane-elementene slik det er vist i roadbooken i seksjon 18 for SS22», heter det i juryens forklaring, hvor det vises til paragraf 14.2 i det internasjonale sportsreglementet.

Ogiers seier var såpass komfortabel at han beholder denne, og dermed ledelsen i VM sammenlagt. Likevel vil M-Sport protestere på avgjørelsen som ble tatt.

LES OGSÅ: Markerte 10-årsjubileet mens konkurrentene hermet etter ham selv

LES OGSÅ: Opp på bronse for Andreas – men nå vil han ta grep med bilen

Det ble blant annet framlagt et ønske om klarhet etter at Thierry Neuville gjennom første turen av Las Minas kjørte så å si tvers igjennom barrierene uten at de stod noe i mot bilen.

– Jeg er alltid tidlig ute med å kjempe for likeverdige forhold, og jeg ønsket å få klarhet i dette. Jeg sa til Julien at vi skulle foreslå til arrangøren å putte vann i sjikanen for å gjøre dem tyngre. Jeg hadde ønsket at de gjorde det, sier Ogier ifølge Autosport.

Den femdoble verdensmester synes heller ikke straffen står i stil med overtredelsen han gjorde ved å «touche» sjikanen såpass.

– Hadde vi tjent mye tid på det så, men jeg er sikker på at vi kan bevise på dataene at det ikke er tilfelle. For meg er ikke 10 sekunders straff passende i forhold til hva som skjedde, sier Ogier.

Han får også støtte fra FIAs sikkerhetssjef, Michele Mouton, som ikke har problemer med å forstå Ogiers frustrasjon fra et førerståsted.

– Som fører så syns jeg dette er for mye. 10 sekunder er for mye, sier Mouton i en kort kommentar til Autosport.

Powered by Labrador CMS