Ny R5-bil godkjennes i Norge - flere nye biler kan være på vei

Mitsubishi Mirage R5 kan bli å finne i norske rallyskoger. Rallyseksjonen i NBF er klare på at det er plass til flere biler på homolgeringslistene.

Publisert

Det er Klasse 13-profil og den ihuga rallyentusiasten Vidar Kristensen som over flere år har gått i bresjen for å få godkjent Mitsuibishi Mirage R5 inn i toppklassen i norsk rally. Forskjellen på denne bilen kontra en Ford Fiesta eller Skoda Fabia R5 er at denne ikke er formelt FIA-homologert, og dermed ikke har samme automatikken for å få godkjennelse til å kjøre i et nasjonalt mesterskap som Norge.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Det er Klasse 13-profil og den ihuga rallyentusiasten Vidar Kristensen som over flere år har gått i bresjen for å få godkjent Mitsuibishi Mirage R5 inn i toppklassen i norsk rally. Forskjellen på denne bilen kontra en Ford Fiesta eller Skoda Fabia R5 er at denne ikke er formelt FIA-homologert, og dermed ikke har samme automatikken for å få godkjennelse til å kjøre i et nasjonalt mesterskap som Norge.

Dermed har vært det vært opp til Norges Bilsportforbund (NBF) å utstede en nasjonal godkjenning, såkalt nasjonal homologering, for at denne kan kjøres i klasse 2 i Norge. For 2019 er dette nå på plass.

Vidar Kristensen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mirage R5 er som kjent for mange utviklet i Sverige og har lenge vært godkjent for det svenske mesterskapet.

Tre års arbeid

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det har vært jobbet med denne saken i nærmere tre år, og jeg er svært fornøyd med at dette nå ble vedtatt og godkjent i rallyseksjonen. Dette er et stort fremskritt for norsk rallysport, og jeg vil takke rallyseksjonen i NBF for å ha åpnet for dette og tør å tenke nytt og fremtidsrettet, sier en særdeles fornøyd Vidar Kristensen i en pressemelding.

Kristensen står bak KSM Motorsport som har fått avtalen med svenske Mpart Sport AB, som har utviklet denne type R5-bil, til både videresalg og service i Norge. Hvilke norske førere som eventuelt går til innkjøp av en slik bil og stiller til start neste år, er foreløpig ikke kjent.

Leder for rallyseksjonen i NBF, Arne-Ingar Stulen, har tidligere vært klar på at han har et ønske om å få godkjent flere biler til norsk rallysport. Slik forklarer han prosessen og samarbeidet med Kristensen over de siste årene.

– Det avgjørende for at denne skulle bli godkjent i R5-klassen, var at alle de etablerte sjåførene i denne klassen godtok at bilen skulle få kjøre med nasjonal homologering i R5-klassen. Når dette var på plass, var det i grunn bare avstemning i seksjon som gjenstod. Her ble det flertall slik at bilen nå kunne godkjennes med de svenske R5-papirene, sier Stulen til Parc Fermé.

Da nyheten slapp forrige uke vanket det stor og positiv oppmerksomhet fra involverte personer i rallymiljøet på sosiale medier. Dette har også seksjonslederen fått med seg, og var på mange måter ventet da det er et bredt ønske om å få se nye biltyper på startstreken i norske rallyløp.

– Det er tydelig at de aktive har ønsket dette, så det er bra at responsen er positiv.

– Hvordan vil du si at lista er lagt for flere nasjonalhomologerte i framtiden nå?

– Foreløpig er det ikke planer om å slippe inn alt av biler, men med det nye Gruppe H-reglementet er det lagt opp til mulighet for nasjonal homologering avt tohjulsdrevne biler til nasjonal klasse. Men her er ikke dokumentet som må benyttes, samt instruksen på fremgangsmåten helt klart ennå, sier Stulen.

Det ble i sommer sendt ut et høringsforslag på et nytt og mer detaljert Gruppe H-reglement, som vil kunne tøye strikken ytterligere for utviklingen av bilene, og potensielt flere nasjonalhomologerte biler til norsk rally på et senere tidspunkt.

En avgjørelse på et nytt nasjonalt Gruppe H-reglement er ventet innen kort tid, ifølge Stulen.

– Dette bør være klart raskt, og innen 14 dager bør det være publisert, sier seksjonslederen.

Powered by Labrador CMS