Ny aero-oppgradering hos Ford - kun Ogier får kjøre med den

M-Sport har brukt sommerferien godt til å komme med radikale oppgraderinger på rumpa til deres Fiesta WRC.

Publisert

Aerodynamikken har spilt en svært sentral rolle i WRC det siste halvannet året, og stadig jakter teamene på nye oppdateringer og tekniske finesser for å hente de siste lille marginene som finnes.

Slik ser bakenden ut på bilen til Sebastien Ogier denne helgen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Aerodynamikken har spilt en svært sentral rolle i WRC det siste halvannet året, og stadig jakter teamene på nye oppdateringer og tekniske finesser for å hente de siste lille marginene som finnes.

I forkant av 2017-sesongen var det Toyota som var først ut med en relativt aggressiv aerodynamikk-pakke på bilene, og siden har spesielt Hyundai og nå Ford kommet haltende etter.

Toyota var blant annet først ut med disse "rillene" som lufter ut bakre hjulhus. Før sesongavslutningen i fjor kom Hyundai med liknende løsning, og til helgens Rally Finland stiller Ford opp med en vesentlig mer ekstrem bakpart, også med en vidrereutviklet diffuser, enn hva de har stilt opp med tidligere.

– Det har vært en lang pause siden Sardinia, men man har fortsatt å jobbe hardt og teamet har jobbet mot klokka for å sikre at vi hadde ny aerodynamikk klar for Finland. Det blir bare én bil foreløpig, men vi er trygge på at vi gir Sebastien og Julien det lille ekstra, sier Malcolm Wilson.

Men selv om de er regjerende verdensmestere med nye oppgraderinger denne helgen, så er det lavest odds på Toyota denne helgen.

Som ett eksempel har spillselskapet OneBet, som har spesialisert seg på motorsport, en pallplasseringsodds på 1,40, 1,40 og 1,50 på henholdsvis Jari-Matti Latvala, Ott Tänak og fjorårsvinner Esapekka Lappi, sistnevnte med samme odds som Ogier.

Til sammenlikning har Andreas Mikkelsen og Mads Østberg henholdsvis 3,75 og 6,00 i odds på at de kommer på pallen.

Powered by Labrador CMS