Nå skal Kjær selge «Super-Golfen» mens han setter sin aktive rallykarriere på vent

Etter over fire år og utallige arbeidstimer i garasjen kvitter rallyprofilen Anders Kjær seg en av de mest kjente bilene i norsk rally i nyere tid.

Publisert

For hans andregenersjons Volkswagen Golf har bokstavelig talt skrevet overskrifter, på godt og vondt, de fire årene den har vært i bruk under Larvik-mannens eie.

Anders Kjær fra Rally Hedemarken i fjor, ta han tok NM-gullet han hadde som mål med denne bilen. (Foto: Oliver Alfredsen)

For hans andregenersjons Volkswagen Golf har bokstavelig talt skrevet overskrifter, på godt og vondt, de fire årene den har vært i bruk under Larvik-mannens eie.

Parc Fermés egen rallybase viser at bilen har vært i eie av blant annet Kjell Kaasa, Roger Jacobsen og Stig Granum samlet sett over flere tiår, men da Kjær startet «oppussingen» før 2016-sesongen - ved å gjøre en moderne nasjonalbil ut av et gammelt skall, skulle den også begynne å sanke etappeseire, løpsseire og etterhvert et NM-gull.

– Det var målet med hele prosjektet. Det var Trond (Svendsen, journ.anm.) og jeg som begynte med dette, med et mål om at bilen vi bygger skal kunne ta et NM-gull. Det tok fire år, så klarte jeg målet mitt. I fjor vant jeg 19 av 20 fartsetapper på vinteren, og tok til slutt gullet. Jeg har oppnådd det jeg ville med bilen, sier Anders Kjær til Parc Fermé.

26 løp i rallyløypa

Anders Kjær fra verkstedet i Larvik, hvor han siden 2015 har lagt ned utallige timer med rallybilen som nå har stått stille i hele år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Trond Svendsen var en profilert kartleser i norsk rally over mange år, blant annet med kameraten Kjær helt i startgropa av hans karriere. Svendsen tapte kampen mot kreftsykdommen i 2017, og sykdommen gjorde at han aldri fikk være med Kjær på denne reisen siden starten av 2016.

Gøril Undebakke tok i stedet over høyrestolen. Siden ble det 26 løp i bilen. Halvparten på bruttlista, hvor tekniske problemer har vært en årsak i mer eller mindre alle tilfellene.

– Alt av det tekniske er blitt mer eller mindre luket bort nå. Den jobben er gjort, for å si det sånn. Det er bare å se på 2019-sesongen. Knekte hjulbolter på Rally Grimstad, og en drivaksel som hadde vært herdet for mye og blitt for sprø var det eneste det året, sier Kjær om spørsmål over historikken på de tekniske problemene han opplevde - spesielt gjennom 2016 og 2017-sesongen.

2018-sesongen tok imidlertid en brå vending etter diskvalifikasjonen fra Numedalsrally, med et påstått regelbrudd ved fremre hjuloppheng, som etterhvert ble en av de største sakene mellom en aktiv utøver og Norges Bilsportforbund i 2018.

Kjær tapte saken i Appelldomstolen, og lot bilen stå resten av sesongen i stedet for å bygge den om etter det han mente var store uklarheter om tolkning av regelverket. Han fikk den godkjent på nytt når det nye og mer liberale nasjonalregelverket kom på plass i forkant av 2019-sesongen.

– Bilen har vært under konstant utvikling, egentlig mellom hvert løp den har gått. Delene på bilen er verdt mye, men det handler også om å sette dette sammen. Motor har ikke vært det viktigste, men det er det å få grep med den. Bilen er ekstremt lettkjørt. Jeg har vel aldri kjørt av med den eller kjørt på bilen noen skader.

Gir bilen all ære

Anders Kjær og kartleser Gøril Undebakke fra seieren på Numedalsrally i 2018, som de senere ble diskvalifisert fra etter uenigheter som bilens lovlighet i henhold til regelverket. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå håper han å se bilen fortsette å levere gode resultater mens han setter seg selv på sidelinjen. Målet om et NM-gull med et hjemmelaget prosjekt er altså nådd. Selv om Kjær selv fra mange hold blir hyllet som en særdeles dyktig rallysjåfør, så tilegner han bilen mye av æren for den tidvise suvereniteten han har vist i nasjonal klasse, til tider uavhengig av to- eller firehjulsdrift.

– Som pappa sa en gang; selv Marit Bjørgen kunne ikke vinne med dårlig smurte ski. Og selv om rally ofte fremmer førerferdighetene enda mer enn annen bilsport hvor utstyret betyr enda mer, så er det ikke noe tvil om at Golfen har mye av skylden for de gode resultatene. Derfor blir det spennende å se noen ta over den, sier han.

Flere interessenter har meldt seg, både fra Norge og utlandet. I skrivende stund ikke solgt, men interessen er såpass god - kombinert med lite stress om å få solgt bilen, at Kjær mener bilen er verdt hver eneste av de 390.000 kronene den er lagt ut for salg.

Parkerer rallykarrieren på ubestemt tid

Hva han selv gjør med egen aktiv karriere vet han foreløpig ikke. I 2020 har han ikke kjørt noen løp, blant annet fordi han slet med sykdom på starten av året og aldri rakk å forberede seg til de første NM-rundene.

Han setter derfor kjøringen sin på vent, blant annet av hensyn til både familielivet - hvor han nå er far til Emma (5) og Elias (1,5). I tillegg har hanandre «Reodor Felgen»-prosjekter i verkstedet sitt, samtidig som han også hjelper lillebror Martin med sitt nye rallycrossprosjekt i Super 1600-klassen. Foruten rallykjøring er Anders Kjær blitt en ettertraktet mann for blant annet oppsett og utvikling av støtdempere, og samarbeider blant annet tett med Eyvind Brynildsen som skal kjøre ut året i WRC 2.

– Før har jeg sagt mye nei fordi jeg selv må ta hensyn til å drifte bilen. Nå kan jeg bruke mer tid på å hjelpe andre med dempere, uten å tenke på min egen kjøring. Så får jeg se hva det blir til. Det er deilig å ha en pause, men jeg har jo selvfølgelig en enorm glede med å kjøre bil. Så jeg får se hva det blir etter, om det blir mer rally på sikt eller om jeg prøver meg i andre grener, sier han.

Powered by Labrador CMS