Nå planlegger Toyota å bygge R5-bil

Det har ligget noen rykter i lufta, men Tommi Mäkinen bekrefter nå at de vil prøve seg på kundebilsegmentet med etter suksess med WRC-bilen.

Publisert

Det skjer stadige ting på R5-markedet, som kan synes å ha vært en suksess for både internasjonal, regional og nasjonal rallysport siden 2014. Før denne sesongen har Volkswagen for alvor kommet inn i gruppa med sin allerede suksessrike Polo GTI R5, og i juli kommer Ford med sin første nye utgave av Fiesta på mer enn fem år.

(Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool)

Det skjer stadige ting på R5-markedet, som kan synes å ha vært en suksess for både internasjonal, regional og nasjonal rallysport siden 2014. Før denne sesongen har Volkswagen for alvor kommet inn i gruppa med sin allerede suksessrike Polo GTI R5, og i juli kommer Ford med sin første nye utgave av Fiesta på mer enn fem år.

I Citroën-leiren driver blant annet Mads Østberg og jobber med å utvikle deres C3 R5 ytterligere, mens Skoda allerede har vært godt etablert som kanskje den mest konkurransedyktige R5-bilen på markedet. I tillegg har også Hyundai bygget en relativt konkurransedyktig R5-bil.

Nå er det altså Toyota sin tur, og teamsjef Tommi Mäkinen bekrefter nå at de har satt seg ned på tegnebrettet og begynt å utforske videre utforming av en kundebil. Mye avhenger også av hva som skjer hos den japanske bilfabrikken.

Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi regner med at det kommer en ny personbil snart med en ny motor, og det er det vi trenger. Men vi må vente til homologeringen og produksjonsnummeret fra motoren er tilgjengelig. Det blir et interessant prosjekt og en god måte å se flere Toyota-er konkurrere verden over. FIA sier at denne kategorien ikke vil forandre seg, noe som er gode nyheter da R5-klassen er en bra klasse, sier Tommi Mäkinen, ifølge Autosport.

Det er ventet at deres bil kan være klar for salg og konkurranse til 2021, dersom alt går etter planen og ingen markante forsinkelser skulle oppstå.

Powered by Labrador CMS