Nå mangler Torstein én ting før kartleserlivet er helt komplett

DEL
Helt til venstre står Torstein Eriksen på pallen. Drømmen som kartleser er snart komplett. Han mangler bare det siste steget på pallen. (Foto: Citroën Media/@World)

Slik har WRC-tilværelsen påvirket Torstein Eriksen siden ilddåpen for ett år siden.

Rally Finland for to uker siden kunne egentlig ikke gått stort bedre for Mads Østberg, med Torstein Eriksen ved sin side.

Andreplassen totalt, i en ren og rettferdig duell mot Jari-Matti Latvala, rangeres svært høyt av Østberg selv over sine prestasjoner. For Eriksen var det et naturlig høydepunkt i karrieren. På dagen ett år etter at han fullførte sitt første løp med Mads Østberg og tok sitt første VM-poeng da de kjørte inn til 10. plass i fjor.

Men andreplass er noe annet.

– For meg mangler det nå bare én ting. Å komme ett steg høyere på pallen. Ellers lever jeg drømmelivet fullt ut, sier Torstein Eriksen til Parc Fermé.

Vi ber ham skru klokka ett år tilbake og sammenlikne kartleseren Torstein anno 2017 kontra 2018. Mye er fortsatt det samme, men det er naturlig at man vokser med ett år og seks fullførte VM-runder med Østberg.

- ANNONSE -

Citroën-teamsjefen sjeleglad for Mads sine bidrag til teamet

Fordøyer sirkuset lettere

For det skal også sies; de har fullført alle løpene sammen. I ren Østberg-stil.

– Bare så det er sagt, det er fortsatt ganske sjukt dette. Men jeg husker vel ikke så mye fra i fjor. Det hjelper å få løp på løp. Sirkusmessig blir man bedre på å takle alt rundt. Lesingen går alltid bra, men det er alle inntrykkene rundt.

– Jeg kjente sånn sett at det var lenge mellom Sardinia og Finland, for det var litt tilbake nå til hvor heftig det føltes med dette sirkuset. Sardinia var kanskje mest avslappende for meg så tett på etter Portugal, innrømmer 28-åringen.

Torstein Eriksen får her en klem WRC-reporter Molly Pettit, som han også kjenner godt som privatperson hjemme i Buskerud. (Foto: Citroën Media/@World)

Lesemessig går det feilfritt for seg. Vi utfordret Torstein til å være helt ærlig om han har gjort noen skrive- eller lesetekniske feil i høyrestolen for Østberg. Det kunne han oppriktig ikke komme på i farta.

– Lesingen har aldri vært et problem. Jeg kjenner at jeg er mer klar over tempoet, og at en «seks venstre 150 seks venstre» bare skal leses i ett. Ikke noe pause. 150 meter går så fort i 200 kilometer i timen, sier Eriksen.

Når iver og pågangsmot fra høyrestolen til slutt betaler seg

Ser frem til asfaltløp

Han er definitivt den ferskeste kartleseren med VM-erfaring i WRC-feltet. Rally Tyskland neste helg blir nok en ny opplevelse. De nyeste WRC-bilene på asfalt – spesielt med den spesielle karakteren som Tyskland har – er noe av det sykere en kartleser fysisk kan oppleve i rallybil, foruten av at han har gjennomført to løp i Rally Finland.

– På grus kan du forsåvidt ha litt tilbud. På asfalt kan du ikke det. Det er litt skummelt. Eller asfalt er egentlig ganske skummelt, sier han.

At Østberg ikke nødvendigvis har den beste asfalt-CVen, så er dette et løp de likevel ser fram til. Testene har sett lovende ut, selv om Tyskland blir høstens eneste asfaltløp. Rally Spania inngår ikke i Citroën-kontrakten i år.

– For Mads handler det bare om de siste tidelene. Han er fortsatt en toppfører der også. Vi ble jo også nummer fem i Spania i fjor, etter to dager på asfalt, og det er et løp vi setter ganske høyt, sier han.

Legg inn en kommentar