Nå kommer et nytt Gruppe H-regelverk: – Det var på tide med en modernisering

Det nye og mer liberale regelverket kan åpne opp for flere nye doninger i norske rallyløp i tiden som kommer.

Publisert

Tidligere i desember ble en varslet revidering av det nasjonale Gruppe H-reglementet, også kjent som reglene for nasjonale klasser i rally, banket i bordet.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Tidligere i desember ble en varslet revidering av det nasjonale Gruppe H-reglementet, også kjent som reglene for nasjonale klasser i rally, banket i bordet.

Totalt 24 paragrafer og underparagrafer er endret eller helt nye. Deriblant avsnitt 8.3 til 8.7 innunder hjulopphengsparagrafen er helt nytt, mens avsnitt 15.2  under karosseri-paragrafen også er utdypet og spesfisiert ytterligere.

– Største revidering noen sinne

Dette var paragrafen som blant annet stod sentralt i den mye omtalte saken om Anders Kjær i sommer, etter at han ble diskvalifisert fra Numedalsrally som følge av en uenighet om tolkning av regelverket - der hans appell mot diskvalifiseringen ikke ble tatt til følge.

– Dette er den største revideringen av Gruppe H-reglementet i rally noen sinne, sier teknisk sjef i Norges Bilsportforbund, Jan Egil Jenssen, til Parc Fermé.

Rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund la ut et høringsforslag til nytt reglement i sommer, og reglementet har vært diskutert bredt blant annet i sosiale medier gjennom mange sentrale aktører i norsk bilsport og nasjonal rallyklasse.

Seksjonen er svært fornøyde med responsen og tilbakemeldingene fra miljøet, og fant det relativt enkelt å konkludere et oppdatert regelverk etter flere måneders høring.

– Det var på tide med en modernisering av dette reglementet, som dessverre ikke har vært oppdatert på mange år. Responsen fra miljøet var overraskende liten, så det tolker vi som at mange ønsket det nye reglementet velkommen. Justeringene etter høring har stort sett gått på tolkninger og tilpasninger. Noen endringer er det blitt, men dette for å tilpasse ut fra ønsker og tilbakemeldinger, sier leder for rallyseksjonen, Arne Ingar Stulen, til Parc Fermé.

Nye motoravsnitt

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Av andre tydelige endringer sier blant annet avsnitt 6.4 i motorparagrafen at det nå er åpnet for motorer fra 3000 til 3500 kubikkcentimeter, og at «boring og slaglengde er fritt innenfor opprinnelig klassegrense».

I tillegg presiseres det at «motor og topplokk skal ha vært serieprodusert av samme bilfabrikant som bilens karosseri, og skal ha vært originalmontert i serieprodusert bil. Nyere motor fra samme bilmerke (eksempelvis VW til VW, ikke VW til Skoda) kan benyttes, volum og antall ventiler skal være i henhold til homologeringspapir».

– Vi håper denne moderniseringen skal gjøre det litt mer attraktivt å bygge nyere biler, og gjerne biler som ikke finnes i rally i dag. Disse må da homologeres nasjonalt, noe dette reglementet er tilrettelagt for, understreker Stulen.

Hele det nye Gruppe H-reglementet kan du lese her!

Powered by Labrador CMS