Nå er et syv år langt kapittel lukket – slik blir veien videre for Frank Tore

Skulle fortsettelsen i R5 blir for vanskelig, vurderer Frank Tore Larsen å ta en vending som likevel vil varme mangt et rallyhjerte.

Publisert

Han avsluttet som han startet med sin KF81165-registrerte Ford Fiesta R5, en bil han har brukt siden sesongåpningen av Rally-NM tilbake i 2014. Det ble seier i debuten på Sigdalsrally i 2014, og han runner av med seier på Aurskog-Høland Rally i 2020 før bilen nå overlates til Geir Helge Frøslid.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han avsluttet som han startet med sin KF81165-registrerte Ford Fiesta R5, en bil han har brukt siden sesongåpningen av Rally-NM tilbake i 2014. Det ble seier i debuten på Sigdalsrally i 2014, og han runner av med seier på Aurskog-Høland Rally i 2020 før bilen nå overlates til Geir Helge Frøslid.

Med det har han altså gjennomført syv sesonger og 77 løp med samme bil.

– Det er noe jeg er utrolig stolt av og jeg mener det sier noe om hvordan vi som team har driftet og holdt bilen i stand. Jeg tror ikke det er så mange som har totalvunnet et NM-løp i samme bil over så lang tid, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Vurderer nasjonalbil

Frank Tore Larsen og kartleser Morten Erik Abrahamsen tok totalseieren i Aurskog-Høland Rally og også en solid sølvmedalje i årets Rally-NM. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ettersom Anders Grøndal fullførte med god margin uten trussel om å bli dårligere enn nummer fire, så måtte Larsen ta til takke med en sølvmedalje - uansett i en sesong han egentlig ikke hadde planer om å kjøre nevnverdig.

Men mye tyder på at Larsen har fått vann på mølla og en ny lyst og indre driv til å holde rallykjøringen vedlike. Han er hele veien blitt utfordret på hva han gjør videre. Blir det R5, klassebytte eller hjelmen på hylla på ordentlig?

På rallyradioen etter en av etappene fleipet Larsen med at han kanskje skulle skaffe seg en bakhjulsdreven Ford Escort å kose seg med. Men det er ikke sikkert det bare er fleip han legger i det.

– Bilen ble solgt med et håp om å fortsette karrieren på toppnivå i Norge, men vi er innforståtte med at det kan bli vanskelig å få til. Å få solgt bilen er den første av ti brikker som må falle på plass. Om det ikke lar seg gjøre, så får vi begynne å kikke etter gamle Ford-er i stedet, sier Larsen videre.

Har tro på Frøslid

Selv om det er vemodig å gi slipp på R5-bilen sin, så er han trygg på at han nå overlater den til gode hender. Frank Tore gleder seg til å se hva Geir Helge Frøslid kan utrette med bilen neste år.

– Geir Helge og jeg har ikke rukket å utveksle så mange erfaringer enda, men jeg kan love at han kommer til å få alt av råd, setup og tips jeg har på lur. At han kommer til å hevde seg godt så vi allerede på Rally Hedemarken for noen år tilbake, så med egen bil og bedre forberedelser kommer han til å bli en å regne med, tror 29-åringen.

Powered by Labrador CMS