Nå eller aldri for Sindre Furuseth: – Jeg er 27 år – og kaller meg fortsatt junior...

Den franske Peugeot-cupen er vinn eller forsvinn for Sindre Furuseths rallykarriere.

Publisert

Han har satset tappert i utlandet med tohjulsdreven bil. Fortsatt er filosofien til Sindre Furuseth at dersom han lykkes med en R2-bil, eller Rally 4 som det nå heter, så skal overgangen til en firehjulsdreven rallybil gå silkesmooth.

Sindre Furuseth og kartleser Jim Hjerpe i deres nye doning for sesongen, en Peugeot 208 Rally 4, driftet av Sainteloc Racing. (Foto: Privat)

Han har satset tappert i utlandet med tohjulsdreven bil. Fortsatt er filosofien til Sindre Furuseth at dersom han lykkes med en R2-bil, eller Rally 4 som det nå heter, så skal overgangen til en firehjulsdreven rallybil gå silkesmooth.

Men han har brukt mange år på å bygge opp en fundament rundt budsjett og satsing for å holde hodet over vannet i utlandet. Alternativt kunne han satset på firehjulsdrift hjemme i Norge, men selv mener han at det da setter en strek over hans internasjonale ambisjoner.

Gratis R5-kjøring i premie

Og han akter ikke å gi seg. Men 2020 er skjebneåret.

– Eneste grunnen til at vi nå kjører er på grunn av premien som ligger i bunn, ved å få kjøre et fullt år i Frankrike i R5-bil med støtte fra Citroën. Det er den beste premien du kan få i rally, mener jeg. Selv om jeg er 27 år, så kaller jeg fortsatt en junior... Juniormesterskapene har høy maksalder, men jeg begynner vel å gå tom for år nå, hvis jeg skal gå via et juniormesterskap, sier Sindre Furuseth til Parc Fermé.

Det er altså snakk om den franske Peugeot-cupen, eller 208 Rally Cup som det offisielt heter. Samtlige kjører med identiske Peugeot 208 Rally 4, etterkommeren til Peugeot 208 R2 - kanskje den mest anerkjente R2-bilen i rally på tvers av land og mesterskap. Furuseth fortsetter samarbeidet med franske Sainteloc som han etablerte et godt forhold til i fjor.

Sugen på firehjulsdrift

Og dette skal altså være det siste året Furuseth gir seg selv en sjanse i tohjulsdreven bil. For han er sugen på å komme seg inn i firehjulsdrift, og han vil samtidig bevise at det skal ha lønt seg å satse såpass lenge i forhjulsdrift som han har gjort.

– Jeg mener i alle fall selv at jeg kjører med forhjulsdreven bil slik man korrekt bør kjøre en firehjulstrekker. Den største overgangen til firehjulsdrift og R5 må være at det går fortere og du har dårligere tid, men selve kjøreteknikken skal jeg kunne ha, sier 27-åringen.

Han har selvinnsikt og selvironi på at alderen spiller mindre og mindre på lag. Det er på tide å få noe ut av satsingen han har brent for og ofret alt for siden slutten av tenårene.

– Jeg har vært «han som er litt over 20 år litt for lenge». Men det er klart, det har tatt mange år det jeg har bygd opp for å få til et budsjett som holder internasjonalt. Vi endte med ikke å vinne i EM i fjor, så kom koronaen nå, og i år er det vinn eller forsvinn. Vinner jeg ikke noe i år, så blir det vanskelig. Da er det bare Junior-VM som kan passe, og der er ikke premiene like attraktive, sier Furuseth, som har gått gode bånd til PSA-systemet med nettverk og kontakter hos både Peugeot og Citroën innenfor rallysatsingen.

Favorittstempel?

Dette forholdet ønsker han å pleie, og han håper å gjøre seg fortjent til å kjøre R5 med Citroën neste år - som da er premien for å vinne denne franske cupen.

– Vi er 17-18 konkurrenter, med mange gode franske - men også førere fra en del andre land. Jeg mener jeg skal være god nok til å vinne hvis jeg klarer å gjøre alt riktig med det jeg er god for, så får vi se. Nå har jeg blitt kalt inn til pressekonferanser sammen med han jeg så på som den største favoritten, så det er mulig de også legger meg inn på den lista, sier Furuseth, som tok bronse i Junior-EM fjor.

208 Rally Cup kjøres over fire løp, og starter med Rellye Monte-Blanc denne helgen. Tre løp går på asfalt, ett på grus, og finaleløpet er kjente Rallye du Var i slutten av november.

Powered by Labrador CMS