Nå skal WRC 2-mesterskapet deles opp i to særskilte klasser


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Fabrikkteamene settes i fokus i rallysportens 1. divisjon.

 

Forslaget om en utvikling av WRC 2-mesterskapet ble allerede viden kjent tidligere i høst, men nå har FIA formalisert hvordan denne serien skal få enda større status og derav prestisje i 2019.

WRC 2 har de siste årene eksportert flere førere til WRC som har tatt toppnivået så å si med en gang. Samtidig har også serien i år vist at det kan rekrutteres nye stjerner i ung alder, som for eksempel Kalle Rovanperä som så vidt har fylt 18 år.

I 2019 skal WRC 2 profesjonaliseres ytterligere hvor også fabrikantene får et større fokus. Både Citroën og Volkswagen har i år kommet med nye biler, Hyundai kom med en egen R5-bil for to år siden, Skoda akkurat har lansert sin siste generasjon Fabia, mens det også er ventet at Ford kommer med en R5-bil basert på det nyeste karosseriet til Fiesta.

I referatet fra FIA heter det at deltakere i WRC 2 Pro kan stille med to R5-biler per team, hvor én av bilene må delta i minst syv runder – inkludert én runde utenfor Europa. For førere og kartlesere vil de åtte beste løpene telle i mesterskapet, mens de best plasserte bilene også teller i eget team-mesterskap.

Da avisen Autosport omtalte WRC 2 Pro-forslaget tidligere i høst, kom det også fram forslag om at bilene i denne klassen skal trimmes ytterligere for å bli et slags mellomledd i det store forspranget mellom en fullblods WRC-bil på rundt 400 hestekrefter og en ordinær R5-bil på drøye 260 hestekrefter. Det kommer dog ikke fram fra forsamlingen hvorvidt dette blir en realitet.

- ANNONSE -

Hva skjer så med WRC 2 slik vi kjenner det?

Jo, formålet med WRC 2 Pro er at det skal ta over fokuset på fabrikksatsingene mens WRC 2 kun blir tilrettelagt for privatførere uten fabrikktilknytning. Siden WRC 2 ble et eget mesterskap i 2013 har samtlige mestere hatt en forbindelse til én av fabrikantene. I 2019 blir det ikke krav til å delta i et minimum antall løp, men de seks første løpene du kjører vil telle, og totalt syv løp vil telle i mesterskapet.

Et annet eksempel for å forsøke å tilrettelegge for flere privatførere i R5-bil, er å senke startavgiften for ordinære WRC 2-førere, mens det blir en noe høyere avgift på WRC 2 Pro. Autosport dro tidligere opp et eksempel til Wales Rally der en WRC 2 Pro-bil må betale drøye 35.000 norske kroner i startavgift, mens det kommer på litt under 24.000 norske kroner for WRC 2, etter dagens kurs.

Legg inn en kommentar