DEL
Foto: Privat
Foto: Privat

Norsk rallysport sitt svar på Lewis Hamilton og Nico Rosberg starter et nytt kapittel til helga.

De er begge født med bare åtte dagers mellomrom i september i 2001, og det er mer enn et halvt år til dem fyller 16 år. Men Jacob Lyseng og Oliver Solberg gidder ikke vente lenger.

Flere har sikkert fått med seg at et nytt land nå er det nye stoppestedet for dem som vil dra i gang med rally før de kan kjøre ungdomsklassen i Norge. De reiser heller til baltikum og Latvia for å tjuvstarte rallykarrieren, en karriere det er vanskelig å se for seg kjedelig og traust når vi kjenner til forhistoriene.

Ikke bare fordi Petter Solberg og Trond Lyseng nærmest er egne varemerker å regne i norsk bilsport, men også fordi deres sønner har vært konkurrenter og rivaler i så å si halvparten av deres liv. Siden 2010 har de begge kjørt Skandinavia rundt, i hver deres crosskart, og sanket gull på gull, helt fra den spede 85-klassen og helt opp til den knalltøffe 250-klassen, med hastigheter rundt banene som ikke er veldig langt unna verdensmester Solbergs Supercars-doning.

Først komme til mål

Men nå forflyttes det altså fra bane til skog. Hvem er best? Selvfølgelig er det for tidlig å konkludere. Og Petters sønn Oliver har også lært seg å uttale seg nøkternt til media, i forkant av et løp mange rallysupportere nok er meget spente på utfallet av.

Foto: Simen Næss Hagen (2011)
Foto: Simen Næss Hagen (2011)

– I dette første løpet sikter jeg meg bare inn på å komme til mål. Resultatet er uviktig, sier Oliver Solberg til lokalavisa Nya Wermlands-Tidningen.

- ANNONSE -

Hva så med Jacob Lyseng? Selv om Oliver mer eller mindre ufrivillig blir gjenkjent (men selvfølgelig superrask bak spakene) og får forventninger fordi han er sønnen til faren sin, så er det nettopp Lyseng som har vært sønn Solbergs desidert tøffeste konkurrent over tid. Og Jacob er nettopp til sønnen til faren sin han også, for Lyseng junior har også tjuvstartet ved allerede å ha kjørt ett løp i Latvia. 

– Det var en skikkelig saftig smak, sier Jacob til Parc Fermé, på spørsmål om hvordan smaken på rally var da han debuterte der i fjor høst.

R2-biler

Begge gutta må gjennomføre tre såkalte sprintløp for å få fullverdig lisens til å kjøre resten av løpene. Begge skal de kjøre en R2-bil – Oliver i en Peugeot 208 og Jacob i en Ford Fiesta. Oliver med Veronica Engan som kartleser, Jacob med Lasse Olsen som kartleser. Begge har de herjet i crosskart, i samme klasser, men en god blanding av gullmedaljer og enkeltseire. 

Etter at Oliver fikk smaken på rally, så har ambisjonene forandret seg. Nå er det ikke lenger rallycross som gjelder.

– Jeg fikk testkjøre en rallybil etter VM-runden i Riga. Det var fantastisk morsomt. Tidligere har jeg drømt om å kjøre rallycross, men nå vil jeg bare satse på rally, sier Oliver.

Med full satsing i Latvia, hvor ett løp krasjer med Rally Sweden, må dermed pappa Petter se seg nødt til å droppe å kjøre historisk klasse i VM-runden på hjemmebane, og heller fokusere på sønnens egne drømmer bak rallyspakene.

Mer lek med crosskart

Jacob er heller ikke ukjent bak ratt og pedalene på en rallybil, men er klar på at forskjellen er stor fra en ordinær crosskart.

– Nå som jeg kjører framjulsdrift, så blir det jo litt annerledes. Med tanke på vekt og så videre, så er det jo stor forskjell sammenliknet med en crosskart. Crosskarten kan man leke seg mer med i forhold til rallybilen, forteller Lyseng.

Uansett blir det lekende moro for 15-åringene når de for første gang konkurrerer sammen på skogen førstkommende helg. Og fortsetter disse å hamle opp med hverandre slik de har gjort siden 2010, så ser vi i det minste en kontur av et vennskapelig svar på hvordan F1-stjernene Lewis Hamilton og Nico Rosberg bygde opp hverandre i tenårene.

NWT.se: Les hele det svenske intervjuet med Oliver Solberg her!