Monsterhoppet på Sørlandet forsvares etter massiv kritikk


DEL

Hoppkonstruksjonene på travbaneetappen i forrige NM-runde har vært gjenstand for større diskusjoner denne uken etter dette enorme svevet 150 meter før målgang.

De aller fleste har fått med seg videoen som viser hvordan Frank Tore Larsen feilberegner farten over broa, som resulterte i et seilas som sendte både ham og kartleser Torstein Eriksen til sykehus for sjekk.

Siden har diskusjonene flagret på nettet, både i sosiale medier og også på det kjente diskusjonsforumet på nettstedet norsk-rally.com. Mens det er bred enighet om at arrangøren skal ha all honnør for å stelle i stand et arrangement som tiltrekker over 5000 mennesker på denne ene arenaen, så vanker det samtidig bred kritikk for hoppene – og da spesielt denne broa – som ble gjenstand for både materielle skader og personskader.

– Jeg er for å profilere rallysporten for nye fans, men jeg håper ikke skader på bil og mannskap er nøkkelen til flere entusiaster. Et hopp som er godt konstruert er både morsomt, trygt og spektakulært. Jeg vil påstå at det påklagede hoppet egentlig manglet alle tre, da de eneste hoppene som var noenlunde spektakulære innebar skader på bil, skriver rallysupporter Eirik Svinsaas på norsk-rally.com sitt forum.

LES OGSÅ: Tre på topp, Østbergs syvende seier og 52 i bryteprosent

- ANNONSE -

På flere ulike åpne Facebook-innlegg har også diskusjonen versert hvorvidt arrangøren bør ta ansvar for sikkerheten, eller om det er sjåførenes ansvar uansett forhold.

En som tar til motmæle er rallyfører Eyvind Brynildsen, som ved siden av å være Frank Tore Larsens NM-rival, også er en god kamerat av ham. Han ser en annen synsvinkel enn mange andre førere.

Det samme mener rallyfører Pål Try i et annet kommentarinnlegg på Facebook.

– Jeg synes det var synd at utfallet ble en så hard landing. Men disse hoppene er ikke problem å gjennomføre på en riktig måte. Frank Tore var dessverre uheldig med dette, noe som vi alle har vært i rallyløypa. Vi skal vel være noen av de beste sjåførene i Norge og disse banene bør vi takle. Men alle kan feilberegne, mener Try.

LES OGSÅ: VM-runden i Portugal har årets desidert råeste startoppstilling

Førerne skal heller ikke ha fått gjennomkjørt etappen på ordinær måte i forkant av løpet, og trassen måtte derfor gjøres til fots, slik Parc Fermé har forstått. Arkitekten bak hele publikumsanlegget, Rune Kittelsen, forteller at de tar all kritikk til etterretning, men forsvarer samtidig konstruksjonen av broa og mener at den var innenfor.

– Broen må dere ikke komme å klage på. Her var det oversatsing som endte med skader på biler og mannskap. Broen og det ene hoppet kunne dere besikte dagen før løpet og det siste hoppet ble laget helt likt som det andre. 95 prosent av bilene som måtte bryte var ikke på grunn av travbane-etappen, men de klarte ikke alle milene på heia, skriver Kittelsen i sitt innlegg på norsk-rally.com.

Han forteller i samme innlegg at de første hoppene ved start/mål skal få en lengre rampe, og konstaterer samtidig at opplegget i 2018 skal bli enda bedre enn det var i år.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: WRC-bilen lever igjen – men nå parkeres den for godt

Rallysupporter Svinsaas mener dog at arrangøren må hente ekspertise fra miljøer som konstruerer hopp til ulike vintersportsaktiviteter.

– Et sånt hopp må bygges av noen som vet hva de driver med. Hyr inn en som bygger bigair- og slopestyle-hopp i et alpinanlegg til vanlig, så får man et hopp som fungerer. Et hopp må være betydelig slakere i avsatsen, ha en buet topp uten kanter, og en slakere landing som gjør at du har mye å gå på i forhold til fart, mener Svinsaas.

Kildene til rallymiljøets uttalelser er hentet fra henvisningene i artiklene, i tillegg til henvisning til følgende offentlige Facebook-poster:

Facebook-innlegg – Tor André Børresen
Facebook-innlegg – Tom Erik Ramfjord/GalskapMotorsport.com