Mistet tilliten i Hyundai - nå planlegger Paddon en WRC-satsing på egenhånd
Men New Zealenderen innrømmer at det er vanskelig å finne seg en plass i Rally-VM, uansett om man måtte betalt seg inn.
I et åpenhjertig intervju med Parc Fermé, snakker Hayden Paddon ut om den brå avskjedigelsen han fikk med Hyundai i desember. En vanskelig 2017-sesong ble fulgt opp med en mye sterkere 2018-sesong.
LIkevel fant ikke Hyundai en plass til ham i WRC-teamet sitt for 2019. For da Sebastien Loeb ble ledig på markedet var Hyundai raskt på banen for å sikre seg franskmannens underskrift.
Og da gikk altså dette på bekostning av Paddon da Dani Sordo fikk prioritet ved siden Thierry Neuville og Andreas Mikkelsen som allerede var under kontrakt.
Hadde en muntlig avtale
– Nyheten om at vi var ute fikk vi vite tre timer før Loeb ble annonsert, sier Paddon til Parc Fermé.
Han legger ikke skjul på at verden raste sammen et lite øyeblikk da han fikk vite at han ikke fikk fornyet tillit hos arbeidsgiveren han hadde hatt de siste fem sesongene.
– Jeg var helt knust. Tre måneder tidligere hadde vi en muntlig avtale og tatt hverandre i hånden på programmet mitt for 2019. Så det ble en stor overraskelse at vi satt igjen med ingenting. Men jeg må også bare forstå at dette er realiteten av hvordan en profesjonell sport fungerer iblant, sier Paddon videre.
Han har hatt en berg- og dalbane-karriere siden han slo ordentlig igjennom i Rally-VM, det det store gjennombruddet kom i Rally Argentina 2016, hvor han tok sin foreløpige eneste seier.
– Har noe uoppgjort i VM
Men Paddon føler seg ikke på langt nær ferdig i VM-sirkuset. Han håper han har noen ess i ermet allerede denne sesongen.
– Vi ser fortsatt på muligheten til å kjøre noen VM-løp. Vi har noe uoppgjort i VM og vet vi kan oppnå mer. I 2018 leverte vi varene slik teamet ønsket, og jeg vet at jeg kan gi enda mer når jeg har friere tøyler. Teamet mitt i New Zealand vokser også fort, og vi har noen interessante prosjekter på gang, sier 31-åringen, uten å utdype dette mer konkret.
Han innrømmer dog at det ikke er bare å knipse i fingrene for et WRC-sete, selv om man også skulle friste et team med å komme med egne penger. Hva Paddon skal finne på med sitt lokale team er derfor ikke helt klart, men det er toppklassen han ville siktet seg inn på.
– Vi vil prøve på noe, men det er ikke lett. Det er bare 10 seter ledige, og det ser vanskelig ut også å betale for en privat bil, noe man har pleid å kunne gjøre. WRC er i et lite vakuum akkurat der nå, da det ikke er normalt at du ikke får kjørt, selv i en privat satsing. Men du vet aldri hva som skjer, og vi vil fortsette å prøve, sier han.