Millionbudsjett for Oliver - skaffer sponsorene helt på egenhånd

Tror du Petter Solberg finansierer rallykarrieren til sønnen sin? Tro om igjen. Budsjettet må Oliver (16) selv innfri hvis han skal få kjørt bil.

Publisert
Torsdag kom den store julegaven for Oliver Solberg. Han har nemlig ordnet seg en særdeles god sponsoravtale med Peugeot-importør Bertel O. Steen som blant annet gir en flunkende ny Peugeot 208 R2 til det latviske mesterskapet han skal kjøre neste år. I tillegg kommer en god delepakke med, så Oliver trenger ikke være altfor redd for bilen. – Nei, det går nok an å krasje bittelitt i hvert fall, og fremdeles ha budsjett til å fikse det, sier Oliver Solberg til Parc Fermé. Sesongstarten i Latvia skjer 20. januar 2017. Forskjellen til neste år fra i år er at bilen er i Olivers eie etter sponsoravtalen med Peugeot-importøren, selv om bilen skal stå i Latvia og driftes av SRT-teamet som han har samarbeidet med i år.

Utfordring fra pappa

Men Solberg junior legger ned mye jobb i rallykjøringen sin på lik linje med andre rallyførere. Selv om han kommer fra en ressurssterk familie som har et godt fotfeste i det norske og internasjonale rallymiljøet, så får Oliver ingenting servert på sølvfat. Det er Petter Solberg rimelig klar på. – Nei, sånn fungerer det ikke. Dette er nøkkelen til alt sammen og veldig viktig at han kan håndtere slike utfordringer. Det er kanskje ikke lett, men man må prøve så godt man kan. Han har vært flink, men jammen har han vært stressa også, sier pappa Petter til Parc Fermé, som er fornøyd og imponert over hvordan sønnen har tatt sponsorjobben på strak arm. LES OGSÅ: Se Oliver (16) herje i WRC-bilen under motorshowet i Italia – Ja, det har vært ganske stressende, bekrefter sønnen. – I hvert fall nå de siste ukene. Det er ikke like mye mellom løpene og midt i sesongen, men når sesongen er ferdig så blir det mange telefoner. Også må jeg skrive opp lister og å få oversikt over hva vi trenger, sier Solberg.
Torsdag kom den store julegaven for Oliver Solberg. Han har nemlig ordnet seg en særdeles god sponsoravtale med Peugeot-importør Bertel O. Steen som blant annet gir en flunkende ny Peugeot 208 R2 til det latviske mesterskapet han skal kjøre neste år. I tillegg kommer en god delepakke med, så Oliver trenger ikke være altfor redd for bilen. – Nei, det går nok an å krasje bittelitt i hvert fall, og fremdeles ha budsjett til å fikse det, sier Oliver Solberg til Parc Fermé. Sesongstarten i Latvia skjer 20. januar 2017. Forskjellen til neste år fra i år er at bilen er i Olivers eie etter sponsoravtalen med Peugeot-importøren, selv om bilen skal stå i Latvia og driftes av SRT-teamet som han har samarbeidet med i år.
Oliver Solberg og kartleser Veronica Engan (venstre). (Foto: Jarle Nyttingnes/Bertel O. Steen)

Utfordring fra pappa

Men Solberg junior legger ned mye jobb i rallykjøringen sin på lik linje med andre rallyførere. Selv om han kommer fra en ressurssterk familie som har et godt fotfeste i det norske og internasjonale rallymiljøet, så får Oliver ingenting servert på sølvfat. Det er Petter Solberg rimelig klar på. – Nei, sånn fungerer det ikke. Dette er nøkkelen til alt sammen og veldig viktig at han kan håndtere slike utfordringer. Det er kanskje ikke lett, men man må prøve så godt man kan. Han har vært flink, men jammen har han vært stressa også, sier pappa Petter til Parc Fermé, som er fornøyd og imponert over hvordan sønnen har tatt sponsorjobben på strak arm. LES OGSÅ: Se Oliver (16) herje i WRC-bilen under motorshowet i Italia – Ja, det har vært ganske stressende, bekrefter sønnen. – I hvert fall nå de siste ukene. Det er ikke like mye mellom løpene og midt i sesongen, men når sesongen er ferdig så blir det mange telefoner. Også må jeg skrive opp lister og å få oversikt over hva vi trenger, sier Solberg.

1,2 millioner i budsjett

Budsjettet for 2018 er på cirka 1,2 millioner kroner for hele sesongen, og dette er ikke penger Oliver kan spørre pappa Petter om. Selv booker Oliver telefoner og møter med sponsorer, og som alle andre opplever får han et nei titt og ofte. Det er ikke alltid det hjelper å ha et kjent navn og være en kjent profil, selv om det også har sine fordeler. – Men da må jeg samtidig bruke det for hva det er verdt. Jeg må ta vare på muligheten. Det er sikkert mange som tenker at jeg har et navn fra før, men den sjansen det gir, den må jeg også ta fullt ut, sier Solberg, som også legger til at han har fått nei fra flere han har spurt. For han kjenner på at det er verdt å jobbe hardt, spesielt utenom sesongen, for å få finansiert kjøringen sin. I tillegg må han kombinere dette med tøff skolehverdag i Frankrike. – Det blir mye morsommere å kjøre med en gang når jeg vet jeg har jobbet for det selv. Da føles det mye mer verdt det å holde på med dette, sier Solberg.

– Viktig del av sporten

Pappa Petter er enig. – Det er en utrolig viktig del av sporten, både for Oliver og alle andre som holder på med rally, å gjøre denne jobben. Og da føles det ekstra moro å holde på med dette. Dette er hele nøkkelen til hvordan jeg startet også, sier Petter Solberg.   Selvsagt har Oliver dratt nytte av kontaktnettet via sin far. Og det legger han ikke skjul på. – Etter at pappa dro til Volkswagen, så kunne jeg «ta» noen av de gamle sponsorene hans der også, fleiper Oliver, noe vi blant annet kan se av Bertel O. Steen-avtalen, som var en viktig samarbeidspartner mens Petter kjørte Citroën. LES OGSÅ: Solberg hyller Bryntesson etter den nordiske rallycrosskampen – Jeg booker møter og sånt sjøl, men jeg planlegger datoer med mamma, og jeg får jo litt hjelp av mamma og pappa slik sett. Men jeg ringer sjøl og sånt, sier 16-åringen.
Det blir mange telefoner for Oliver Solberg dersom han skal få penger til å kjøre rally. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nedprioriterer rallycross

Over en million kroner høres kanskje mye ut å skaffe for en ung 16-åring. Men det er mye bakt inn her når vi snakker driftsutgifter i tillegg til reise og uforutsette skader. En større budsjettpost er også satt av til å kjøre Rally Wales, selv om det ikke er noen automatikk i at han kan stille opp der. Løpet går rett etter at Oliver har fylt 17 år, men andre 17-åringer som har kjørt løpet har kunnet stille til start fordi de har tatt førerkort i et land de har hatt muligheten til det i. Verken i Norge eller Sverge er det mulig å ta førerkort før du er 18 år. – Men vi jobber hardt det og skal prøve det vi kan. Rally Wales er noe vi har regnet inn i budsjettet, sier Oliver. Rallycross er noe han derimot ikke prioriterer, selv om han gjerne vil prøve seg i et EM-løp. Dette skal også være «OK» for Petter. – Flere løp i rallycross krasjer, og jeg ønsker å kjøre en full serie. Selv om det kanskje er en kulere bil å kjøre Supercar, så er selve rallysporten mye morsommere enn rallycross. Det er derfor jeg vil kjøre rally, sier 16-åringen.
(Foto: Jarle Nyttingnes/Bertel O. Steen)
Powered by Labrador CMS