Mikkelsen: – Jeg er ikke keen på å beholde denne kjørestilen

Hyundai-føreren er samtidig klar på at han har teamet i ryggen selv om sesongen har vært under pari, med asfaltløp som hans verste mareritt.

Publisert

Han uttalte før Rally Tyskland denne helgen at han ønsket å rette opp den dårlige trenden som Hyundai og ham har fryktet på asfalt denne sesongen, men overfor Parc Fermé innrømmer han likevel følgende:

Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Han uttalte før Rally Tyskland denne helgen at han ønsket å rette opp den dårlige trenden som Hyundai og ham har fryktet på asfalt denne sesongen, men overfor Parc Fermé innrømmer han likevel følgende:

– Vi visste før helgen at dette kom til å bli vanskelig, sier Mikkelsen.

Asfalt, og framfor alt Rally Tyskland, har vært noe han alltid har likt og kjørt fort på. Sjetteplassen fra VM-runden sist helg står i midlertid i grell kontrast til hva Andreas Mikkelsen har prestert tidligere.

Må dypere inn i bilen

Hans første VM-seier kom på asfalten i Spania i 2015, og i fjor tok han andreplass for Citroën i nettopp Rally Tyskland - for første gang på asfalt i denne bilen. Totalt har han ni pallplasser på asfalt, mer enn noen annen nordmann har klart i Rally-VM. Petter Solberg har til sammenlikning syv på asfalt.

Likevel er dette altså det underlaget Mikkelsen frykter mest i år, med totalt 3,5 løp på asfalt om man teller med Rally Monte Carlo.

– I Korsika var det ingen Hyundai-biler som hang med, og ettersom jeg vet hva som skal til for å være god på asfalt så har jeg hele tiden prøvd å jobbe på for å få den slik jeg mener man skal kjøre den. Men nå har vi prøvd alt med oppsett, men i helgen fant vi altså ut at vi må dypere inn i bilen enn oppsettet, sier Andreas Mikkelsen.

Thierry Neuville og Dani Sordo har en helt annen kjørestil. Det kom spesielt til syne i Tyskland. Mens Mikkelsen slet av gammel vane, klarte Neuville og Sordo å mestre bilen en god del bedre på det faste, men varierte underlaget i Tyskland.

Midtveis fredag fant Mikkelsen ut at han ikke hadde noe annet valg. Han måtte kjøre som dem, selv om det er ukomfortabelt for ham og noe som strider mot hans overbevisning om hvordan han foretrekker å kjøre på asfalt.

– Vi hadde ikke sjans da de andre satset. De eneste gangene vi kunne henge på litt var hvis prøvene var skikkelige vanskelige for sjåføren betyr mer enn bilen. De enkle prøvene var de verste. Rett fram, veidele, rett fram og nytt veidele. Der fikk vi rundjuling, sier Mikkelsen, og legger til:

– Jeg kjenner jeg taper i hver eneste sving. Det blir som å lære å kjøre bil på nytt igjen. Det er så mye som er opp-ned på en del vesentlige ting for meg.

Hjemmelekser

Det er ikke komplisert å forstå at Mikkelsen selv er lei av alle forklaringer med bilen som hans primære årsak til hvorfor han ikke har hengt med, samtidig som han har innrømmet at han også må jobbe med seg selv. Selv om han står på startlisten for å vinne, innrømmer han at Rally Spania - hvor to av tre dager går på asfalt - kommer til å bli spesielt.

– Jeg tror vi skal være godt fornøyde med topp fem der, sier han nå.

Han har forstått han må endre seg selv på kort sikt, men føler at han og teamet er på bølgelengde når det kommer til videre utvikling av bilen - ettersom de nå har konkludert med at det er mer enn oppsett som må til for å få bilen slik han vil.

– Nå blir det mange analyser og mye hjemmelekser. Jeg er ikke keen på å beholde denne kjørestilen. Jeg kommer jo fra både Poloen og C3en og vet hvordan en bil kan fungere optimalt på asfalt. Men jeg er ikke noen ingeniør, så vi må bare sammen fortsette å undersøke og finne ut hvor det ligger i bilen mens jeg forklarer hvordan jeg vil ha det.

Føler han sitter trygt

Understyring har vært det største problemet til Andreas Mikkelsen på asfalt siden han kom til Hyundai. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

– Men Sordo og Neuville så ut til å mestre bilen i helgen. Kan du da bare få en bil som du vil uten at dette går utover de andre førerne?

– Jeg tror at de også vil sette pris på hvordan jeg vil ha bilen. De har kjørt Hyundai-en slik i flere år og for dem er bilen er normal, selv om vi så på Korsika at ingen av oss hang med.

– Hva om dere ikke knekker koden slik du vil ha det?

– Vi skal i hvert fall jobbe intenst for å få den bedre på asfalt over tid. Nå i mellomtiden, om vi ikke finner ut av det før Spania, så må jeg bare gjøre det beste ut av det.

– Du har kontrakt også neste år. Du føler at du sitter trygt selv om resultatene totalt sett har vært under pari i år?

– Ja, jeg føler meg komfortabel sånn sett. Men man må alltid levere, så helt komfortabel kan man aldri være. På grus har jeg farten, så det er på asfalt jeg sliter akkurat nå, og teamet skjønner hvorfor ettersom man ikke kan endre en 10 år gammel kjørestil over natta. Så det stresser vi ikke med nå. Vi må bare gjøre mest mulig ut av at vi kan fighte om VM-tittelen i 2019.

Powered by Labrador CMS