Mikkelsen: – Det tar tid å gå vekk fra en 10 år gammel kjørestil

Bilen vil ikke lytte til Andreas Mikkelsen. I stedet har han tatt det drastiske valget med å forandre hele filosofien rundt sin egen kjørestil på asfalt.

Publisert

Om det er å bite i det sure eplet gjenstår å se, men det betalte seg med en femtetid på dagens nest siste etappe etter at nordmannen bestemte seg for å legge om kjørestilen.

(Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Om det er å bite i det sure eplet gjenstår å se, men det betalte seg med en femtetid på dagens nest siste etappe etter at nordmannen bestemte seg for å legge om kjørestilen.

Før sesongen allerede uttalte Andreas at de hadde en vei å gå for å få bilen komfortabel for ham på asfalt, spesielt fordi han har en kjørestil hvor han foretrekker å bremse i sving - såkalt «trailbraking». Åtte måneder senere har det ikke skjedd tilsynelatende noen ting. Mikkelsen har nok en gang slitt kraftig på asfalt, og midtveis fredag var nok nok.

Andreas Mikkelsen. (Foto:: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH)

Når bilen ikke responderer på Mikkelsens måte å fortrekke å kjøre bil på, så kryper han til korset og endrer sin egen kjørestil mer tilpasset slik bilen har fungert godt for blant annet Thierry Neuville.

Topptidene mangler fremdeles for Mikkelsen i Tyskland, og han er såvidt innenfor poengplass - i samme løp som han i fjor endte på en andreplass i.

Mads Østberg. (Foto: Citroën Racing/@World)

– Det har vært utfordrende i dag. Jeg har bremset i sving i 10 år og det er slik jeg er vant til å kjøre bil. Nå har jeg prøvd å kvitte meg med det, og velger heller å bremse med rett bil, trille i inngangen og gå på gass, forklarer Mikkelsen til Parc Fermé i detalj som sin mer racing-liknende kjørestil.

Dog innrømmer han at dette ikke samsvarer med hans foretrukne filosofi, men at dette er eneste løsning per i dag slik bilen er konstruert - dersom han skal unngå den berømte ukomfortable understyringen som har vært et sentralt emne på asfalt i hele år.

– Plutselig understyrer ikke bilen lenger, men det er jo ikke riktig måte å kjøre bil på – mener jeg. Men per i dag så må jeg kjøre bilen på den måten, og da var vi også raskere med en gang. Det er bra at ting går i riktig retning, og det lover godt for i morgen, sier Mikkelsen.

Nesten minuttet bak

Han er på en niendeplass sammenlagt etter syv fartsprøver, 59 sekunder bak ledende Ott Tänak - som vant forrige VM-løp i Finland og også vant Rally Tyskland i fjor.

Rallyfører og TV 2s ekspertkommentator, Anders Grøndal, tror det ligger noe fundamentalt i utviklingen av bilen som gjør at det er fysisk umulig for Mikkelsen å få det som han egentlig vil.

– Det må være noe i bilen som ikke kan endres med dempere, differensialer eller andre vanlige metoder. Så lenge Hyundai ikke vil endre på det, så har ikke Andreas noe annet valg en å tilpasse seg bilen, mener Grøndal overfor Parc Fermé.

– Kan han hevde seg igjen på asfalt med ny kjørestil?

– Det fungerer jo for Neuville. Men Andreas hadde vært mye raskere på asfalt om bilen gjorde det han ville, sier Grøndal.

Motorproblemer for Mads

Det er ikke bare Mikkelsen det har gått tungt for gjennom lørdagen.

Mads Østberg har også slitt kraftig. Ikke bare er han fersk på asfalt i de nyeste WRC-bilene, og følgelig ikke ventet å kjempe i toppen, men store motorproblemer har gjort at østfoldingen har tapt masse effekt.

Motorproblemene skal følgelig ha skjedd etter en menneskelig svikt fra teamet på service. Teamsjef Pierre Budar har også gått ut og bekreftet motorproblemene og frikjent Østberg for at han er langt bak.

– Det har åpenbart ikke vært lett. Men hva kan vi gjøre? Feil kan skje, og dessverre skjedde det oss. Det har uten tvil vært en vanskelig ettermiddag, og det er ikke lett å kjøre disse etappene med mindre krefter, sier Østberg etter siste etappe.

Ole Christian Veiby har hatt en tøff dag i Tyskland, der han konkurrerer utenfor WRC 2-konkurransen. Likevel er han bare på en 13. plass blant R5-bilene, ett minutt og 16 sekunder bak leder Jan Kopecky.

Even Moan og Glenn Bjørnrud gjør også et spenstig innhopp i Rally-VM i deres Mitsubishi Lancer og ligger på en 46. plass totalt etter første dag.

Powered by Labrador CMS