Nå kan vi erklære sommersesongen for åpnet
Og både gode prestasjoner, mye action og en del teknisk trøbbel hører selvsagt med i en slik sammenheng.
En skal ikke kimse av tradisjonen som NMK Hurum og Røyken har satt igang på Hurumhalvøya når snøen er smeltet vekk og «tæla’n» begynner å gi etter. For tredje året på rad må det sies at sprintrallyet nok en gang ble en suksess.
LES OGSÅ: Birken-tilstander under påmeldingen til Hurumsprinten
Det ble i alle fall en suksess for Anders Grøndal, som revansjerte seg etter tapet på 0,8 sekunder for rivalen Frank Tore Larsen i fjor. Og med en særdeles trøblete vintersesong lagt bak seg, så begynner selvtilliten til den rutinerte drammenseren å våkne til live igjen.
– Det har vært utrolig moro på skogen. Alt fungerte perfekt i dag, og Roger (kartleser, journ.anm) sa det – det er lenge siden han har følt seg så trygg å sitte på, og ikke har jeg kjørt noe fortere tidligere i år enn nå. Det betyr selvfølgelig mye for selvtilliten, dette her. Jeg fikk høre fra flere at de hadde sett den «gamle Grøndal» der ute, og det varmer å høre, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.
LES OGSÅ: WRC-bilen lever igjen – men nå parkeres den for godt
Nygård imponerte
Konseptet Hurumsprinten er kompakt og effektivt, hvor én etappe kjøres tre ganger. Dette gjør det billigere for arrangøren, og med en relativt billig startavgift så får også førerne verdifulle kilometre på grusunderlag såpass tidlig på året.
Og e annen som egentlig imponerte i helgen, var Kongsvinger-gutten Mats Nygård (19). Han kjører egentlig Volvo Original, men byttet bil med storebror Martin (22) denne helgen, som til vanlig satser i en fullblods Subaru Impreza.
Lillebror Nygård takket for tilliten med å kjøre inn til 7. plass totalt og tredje beste Gruppe N-fører. Slettes ikke verst for en fører som ikke har altfor mange løp bak seg i rallyløypa generelt.
I samme klasse er det også verdt å nevne at Thomas André Imingen også kjørte imponerende fort. Hokksund-karen har kjørt Subaru noe lengre enn Nygård, men aldri hevdet seg i det tempoet han gjorde. Som representant for arrangørklubben NMK Hurum og Røyken, og med ny kartleser atpåtil, var 4. plassen totalt - kun slått av R5-biler en sterk prestasjon for Imingen.
Adam-æraen i gang
Det er også verdt å nevne at vi fikk et kjærkomment gjensyn med Sindre Furuseth igjen, denne gang i din nyoppbygde Opel Adam R2, bilen som for alvor har markert seg i toppen i Europa i denne klassen.
Vi må riktig nok understreke at tempoet faktisk var noe raskere med Twingo R2 for to år tilbake, selv om det har sine naturlige forklaringer at det gikk litt saktere akkurat i år. Uansett - det ble en solid klasseseier og viktig gjennomkjøring for Furuseth.
– Kjøringa bar preg av en lang pause fra fjoråret. Jeg var rusten, rett og slett. Derfor ble løpet litt for kort til å komme ordentlig inn i Adamen, men ekstremt deilig å kjøre rally igjen, og gleder meg til å få flere kilometere med bilen, sier Furuseth til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Så mye koster de billigste og dyreste NM-løpene i rally
Dramatikk - som seg hør og bør
Som sagt, det må sies Hurumsprinten igjen ble en arrangementsmessig suksess, men ikke nødvendigvis en like stor suksess for alle på skogen. Hele 15 biler måtte bryte, 13 av dem med tekniske problemer.
De to resterende endte med avkjøring på den velkjente «Showkulen», deriblant en avkjøring av den heftige sorten for Glenn Ivar Gjester og Thea Oppegård Vestli. Bare ta en titt på fotograf Geir André Ånnestads spektakulære dokumentasjon på den forrykende ferden over hoppet under.
LES OGSÅ: Hver femte bil i Rally-NM har en kvinnelig kartleser