«Mathis» får støtte til å søke om rekord: – Det rant en jævel i meg forrige gang

Sist gang Holm Jacob Matheson søkte om verdensrekord, så fikk han blankt avslag. Nå prøver han på nytt.

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=Al4oZJ8mo70

Bilen med registreringsnummer BC14456, en Ford Escort Mk1, er kanskje Norges mest kjente enkeltbil i bilsportsammenheng. Først registrert i 1971, brukt av Holm Jacob Matheson i løpssammenheng fra 1983. Siden er den blitt et ikon i norsk bilsportsammenheng og ikke bare rallysammenheng.

https://www.youtube.com/watch?v=Al4oZJ8mo70

Bilen med registreringsnummer BC14456, en Ford Escort Mk1, er kanskje Norges mest kjente enkeltbil i bilsportsammenheng. Først registrert i 1971, brukt av Holm Jacob Matheson i løpssammenheng fra 1983. Siden er den blitt et ikon i norsk bilsportsammenheng og ikke bare rallysammenheng.

Forrige helg kjørte «Mathis» inn til ny klasseseier med bilen. Dens 150. i rekken på 374 løp, etter at han vant Tossebergräcet i Torsby forrige uke (se video øverst).

– Jeg sa til meg selv at dersom jeg klarer 150 seire, så skal jeg parkere den og henge den på veggen. Men selv om jeg har lekt med tanken, så er det tomme ord. Den har snart gått 400 løp, så jeg tenkte den kunne stå varmt og godt sted. Men nei, i mitt hode er det fortsatt «all in», sier Matheson til Parc Fermé.

Fikk avslag i 2006

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han gikk av som sportssjef i fjor, men er fortsatt aktiv med kjøredressen på. Det har han forsåvidt vært siden begynnelsen på 70-tallet.

– Det var vel en gang jeg sa jeg skulle legge opp, men det varte i bare to måneder. Det er den eneste pausen jeg har hatt, flirer den norske bilsportlegenden.

Men en ny barriere er brutt. 150 seire med bilen, fordelt på både bakkeløp, rally og baneracing. Så langt Matheson kan se er det ingen annen enkeltbil som er i nærheten av en slik rekord.

Noen formell anerkjennelse, utover at både norske og utenlandske rallyentusiaster kjenner godt til bilen og dens historikk, det har han ikke fått. Og da tenker han på den store verdensrekordboka til Guinness World Records, som han mener bilen fortjener en plass til.

– I 2006 søkte jeg da jeg bikket 100 seire. Men det var en ganske rigid runde for å få gjort det greiene der. Så er det to måter å søke på. Du kan søkte uten å betale en avgift, men da er behandlingstiden lang. Eller du kan betale en avgift, og da går det fort. Det tok lang tid, men jeg fikk en tilbakemelding på at de ikke helt kunne se at 100 seire på én bil med én mann var en rekord, sier Matheson om avslaget han fikk for 13 år siden.

Bilsportforbundet støtter søknad

Holm Jacob Matheson. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Den argumentasjonen kjøpte han ikke. Spesielt ikke når hvert enkelt løp er veldokumentert med både statistikker, bilder og medieoppslag..

– Det rant en jævel i meg. Jeg skulle i hvert fall kjøre inn 150 seire på den. Nå nærmer jeg meg min åttende fulle scrapbook. Bilen er veldokumentert, konstatererer han.

Så han fikk mer motivasjon til å vise hva både han og bilen er laget av, med tanke på den historikken han og bilen har sammen. Og han får videre støtte fra bilsportmiljøet i dokumentasjonen av bilen, i tillegg til at Norges Bilsportforbund formelt bistår både økonomisk og som en ekstra verifikasjon på at bilen bør inne ha en formell verdensrekprd.

- Dette er så fantastisk historie at sammen med Matheson vil vi nå fremme en søknad til Guinness World Records. Det er neppe noen bil i verden som har innkassert like mange seier i billøp, da generalsekretær Hallgeir Raknerud i Norges Bilsportforbund i en pressemelding forrige uke.

– Jeg tenker at det hadde vært en jævli hyggelig for bilen, som jeg da har kjørt tilnærmet 400 løp med. Å kunne få den anerkjennelsen, og at den blir tatt vare på. Ja, det hadde vært stort. Det hadde vært utrolig, fortsetter Matheson.

Powered by Labrador CMS