Manglende hybridinitiativ i WRC frustrerer FIA-presidenten enormt

(Foto: Red Bull Content Pool)

Senere i år skal et nytt reglement for 2022 settes. Skal det for første gang bli en elektrifisering i Rally-VM?

Det håper i alle fall FIA-president Jean Todt, ifølge Autosport.

Det tekniske regelverket i Rally-VM har en såkalt femårssyklus, noe som vil si at det er en åpning for nye forandringer etter 2021-sesongen. Da har det gått fem sesonger etter reglementet ble radikalt forandret til kraftigere motorer og heftigere aerodynamikk, noe som har vist seg å være både en sportslig og kommersiell suksess for WRC.

Nå er det slik at FIA nærmest krever at det skal innføres en eller annen form for hybridløsning fra og med 2022. Men Jean Todt er ikke overbevist.

FIA er på saken

– Det er ekstremt frustrerende for meg å se at rally ikke har engasjert seg i det minste i noen form for hybridløsninger og ny teknologi. Årsaken er, ifølge folk jeg har snakket med som driver businessen, er at fabrikkene ikke har ønsket det. De har ikke ønsket å forandre reglene, sier Todt, ifølg Autosport.

Han er redd for at rallysporten nå begynner å henge etter i tiden, og at det langt på vei er på tide å få inn noe som har med elektrifisering å gjøre. I Formel 1 ble det innført hybridmotorer i 2014, og det er bestemt at rallycross skal over på elbiler dersom de skal opprettholde en VM-status i 2021.

FIA-president Jean Todt. (Foto: International Transport Forum)

– Når jeg besøker motorarrangementer i Frankfurt, Paris, Kina, Japan, Geneve og så videre, så ser jeg kun ny teknologi. Det er frustrerende å se at et verdensmesterskap i FIA ikke ønsker ny teknologi. Men endelig har fabrikkene sagt at vi trenger noe hybrid. Tekniske personer i FIA jobber nå, etter innspill fra fabrikkene, å innføre dette i 2022, sier Todt.

M-Sport positive

M-Sport-sjef Rich Millener er klar på at hybrid er ønsket fra fabrikkene og den eneste veien å gå om man skal sikre interessen fra fabrikkene i framtiden. Og han håper på en snarlig løsning.

– Det vil bli en form for hybrid i 2022. Det er et must, sier Millener til Autosport, og legger til:

– Det er den eneste måten for at noen av fabrikkene skal bli værende i sporten, og det er den eneste måten å tiltrekke seg nye fabrikker. Det er veldig viktig å få satt et reglementsforslag i år. Hvis vi kan få til dette midtveis i sesongen, så har sporten et halvt år på seg til å gå til nye fabrikker å si «Dette er det vi har, vil dere være med?», sier han.