Mads var aktuell for Toyotas tredjebil – derfor ble det et nytt år i R5 i stedet

Citroën-programmet er offisielt presentert. Nå velger Mads Østberg å glemme alle tankene om WRC-kjøring for i år.

Publisert

I utgangspunktet noe som sitter langt inne, men med tanke på at utviklingen gjennom 2019-sesongen var såpass positiv, så velger Mads Østberg nå å se på positiv på å fortsette der han slapp sammen med den franske fabrikanten.

Mads Østberg, her fra treningssamlingen på Olympiatoppen denne uka. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I utgangspunktet noe som sitter langt inne, men med tanke på at utviklingen gjennom 2019-sesongen var såpass positiv, så velger Mads Østberg nå å se på positiv på å fortsette der han slapp sammen med den franske fabrikanten.

For det blir «same procedure», med fullt WRC 2-program (tidligere WRC 2 Pro, journ.anm.) med en Citroën C3 R5 - og Mads er lovet full støtte til videre utvikling av bilen.

– De har aldri solgt så mange biler før. Lageret er tømt, og det bygges fem nå som allerede er bestilt. Så med en slik oppsving må de åpenbart være fornøyde med det vi fikk til i fjor, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Samtlige løp i Europa

Det ble totalt tre WRC 2 Pro-seire i 2019, men det endte med sølv i mesterskapet der Kalle Rovanperä tok gull. Da var det slik at man kunne plukke de løpene man selv ville kjøre, hvor de åtte beste løpene telte sammenlagt.

I år er strukturen annerledes. Samtlige løp i Europa teller, i tillegg til at man kan velge mellom Mexico og Japan utenfor Europa. I Østbergs program er det sesongfinalen i Asia, som nå kjøres på asfalt, som også blir hans ikke-europeiske løp.

– Jeg ville gjerne kjørt Mexico, men disse bilene har ikke gått der, og høyden over havet er ikke noe motorene er så glad i, så jeg tror ikke noen av teamene egentlig ønsker å kjøre der, sier Østberg.

I fjor høst uttalte han til Parc Fermé at han «heller kjører tre løp i WRC-bil enn ti løp i R5-bil». Sånn ble det altså ikke. Selv om han ikke vil gå rundt å være skuffet over at det «bare» ble R5 i år, men heller fokusere på at han vil kjempe om et fullt mesterskap, så var det en grunn til at han gikk såpass tydelig og kontant ut med sin uttalelse.

Dropper tanken om WRC i 2020

Mads Østberg fra Rally Sweden i fjor. Den gang uttalte han at han var «livredd» bilen. Ett år med utvikling har gitt en annen lyd i pipa. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Jeg var i samtaler med Toyota om å kjøre en tredjebil. Der var jeg aktuell, fordi Toyota vurderte å rullere litt på tredjebilen. Så valgte styret å satse på de tre samme sjåførene, og da er det et valg man bare må respektere. Men ettersom Citroën trakk seg ut fra WRC, så var det også min eneste reelle WRC-mulighet, sier han.

– Så det blir garantert ikke WRC på deg i år?

– Nei, eller da må det dukke opp noe - og det er ikke opp til meg, i så fall.

– Skuffet over at Toyota prioriterer kun de samme førerne?

– Klart, jeg ble skuffet for min egen del, men det har man jo lagt bak seg - og nå er jeg heller positiv over mulighetene som kommer sammen med Citroën. Vi begynte å knekke koder hele veien i fjor, så jeg er sånn sett veldig glad for at vi kan fortsette der vi slapp, konstaterer han.

Det er fra før kjent at det blir to NM-runder i samme bil, med støtte fra Citroën Norge. Sigdalsrally 18. januar blir første løp ut, før han fortsetter med Rally Finnskog i starten av februar, begge deltakelser som verdifulle testløp før Rally Sweden.

Powered by Labrador CMS