Mads tror ett enkelt resultat gjorde ham WRC-aktuell igjen

Og nå har han én sjanse til å gjøre seg mer attraktiv for et WRC-sete igjen neste år.

Publisert

I går kom nyheten som at Citroën vil melde på Mads Østberg og Torstein Eriksen som en tredjebil til sesongfinalen i Rally Australia. Teamet legger ikke skjul på at de vil bruke Østbergs fordel i form av startposisjon og tidligere gode enkeltprestasjoner for å hjelpe Sebastien Ogier til å sikre sitt syvende VM-gull på rad.

Mads Østberg stod på seierspallen i Australia i fjor. Dersom mesterskapet fortsatt er åpent, kan han få en ny mulighet til å vise seg fram i WRC-bil igjen. (Foto: @World / Citroën Racing)

I går kom nyheten som at Citroën vil melde på Mads Østberg og Torstein Eriksen som en tredjebil til sesongfinalen i Rally Australia. Teamet legger ikke skjul på at de vil bruke Østbergs fordel i form av startposisjon og tidligere gode enkeltprestasjoner for å hjelpe Sebastien Ogier til å sikre sitt syvende VM-gull på rad.

Men det er altså kun med forbehold om at Ott Tänak ikke sikrer VM-gullet allerede i Spania neste helg. Tänak leder med 28 poeng på Sebastien Ogier og trenger kun to poeng mer enn franskmannen for å sikre gullet. Enkelt og greit holder det at estlenderen da for eksempel vinner Rally Spania, uavhengig av Power Stage-poeng.

Fikk testing likevel

Dersom det skjer, så signaliserer Citroën at de ikke trenger Østbergs tjenester «down under» i midten av november.

– Det er jo bare sånn det er. Men det er i hvert fall bedre enn ingenting. Jeg hadde fullstendig avskrevet muligheten for å kjøre WRC, så det kom som en stor overraskelse. Jeg hadde jo håpet på et tidspunkt at de ønsket å bruke en tredjebil i år, men der har de vært ekstremt seige, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Helt uten kjøretrening har han dog ikke vært, og nå reiste også Østberg til Finland for å kjøre av seg litt WRC-rust. Ellers har det gått i utvikling av Citroën C3 R5, samt at han har én test og en opptreden på Goodwood-festivalen i en WRC-bil.

– I utgangspunktet var det ikke planlagt noen test, men de skjønte nok at det kan være lønnsomt etter at det er et år siden jeg sist kjørte WRC-bil i et VM-løp, sier 32-åringen.

For det er nettopp Rally Australia i fjor at Østberg sist kjørte C3 WRC, før han ikke fikk forlenget muligheten i WRC-bil, til fordel for årets nysigneringer Sebastien Ogier og Esapekka Lappi.

https://www.instagram.com/p/B3xTJx4gUgs/

Pallplass i fjor

Men Østberg kjørte godt i Australia i fjor. Han ledet store deler av begynnelsen av løpet, før han fikk det tøffere utover løpshelgen. Han berget likevel en tredjeplass og ble beste Citroën, og i tillegg til at han ikke har scoret altfor mange VM-poeng i R5-bilen i år, så vil han få en gunstig startposisjon på fredagen.

– Løpet i fjor tror jeg nok er hovedgrunnen til at de ønsker å gi meg denne muligheten. De vet jo at det er et løp som passer meg godt og som jeg kan gjøre det bra i. Samtidig er det jo enkelt for dem å ta kontakt med meg da jeg er under kontrakt med dem, og får man spørsmål om å kjøre WRC-bil, så er man jo ikke vond å be, sier Østberg.

Dermed kan ett godt enkeltresultat i dette løpet også styrke sjansene hans for en retur til WRC neste år. Men det er likevel ingen enkel oppgave etter å ha vært ute et år fra keiserklassen. I tillegg har resultatene i WRC 2 Pro vært veldig varierende, og etter brutt med tekniske problemer i Wales så forsvant også gullmulighetene - da Kalle Rovanperä sikret gullet til slutt.

Østberg har forsonet seg med at han ikke tar noe for gitt for å få kjøre WRC igjen neste år, selv om det hele veien har vært den store ambisjonen.

– Vi har hatt mange gode resultater, og de fleste dårlige resultatene kan forklares. Men uansett hvor mye de kan forklares, så er ikke det noe teamsjefer bryr seg om. Derfor er et godt resultat i Australia også veldig viktig med tanke på neste år, sier han.

Powered by Labrador CMS