Mads stod på kravene før sesongstart – derfor ender han opp også i Ungarn i 2021

Kan valget om å kjøre et helt ukjent nasjonalt mesterskap være ett av de smarteste trekkene Mads Østberg har gjort for karrieren sin?

Publisert

Bekreftelsen av Mads Østbergs program for hele 2021 kom sent, men godt, for østfoldingen. Det ble tidlig klart at kontrakten med Citroën ikke ville være på plass til de to første VM-rundene, selv om det lenge har vært uformelt og ubekreftet klart at han skulle fortsette sitt Citroën-program i den nest øverste klassen - med mål om å forsvare WRC 2-gullet han tok i fjor.

Mads Østberg og Torstein Eriksen. (Foto: Citroën Racing)

Bekreftelsen av Mads Østbergs program for hele 2021 kom sent, men godt, for østfoldingen. Det ble tidlig klart at kontrakten med Citroën ikke ville være på plass til de to første VM-rundene, selv om det lenge har vært uformelt og ubekreftet klart at han skulle fortsette sitt Citroën-program i den nest øverste klassen - med mål om å forsvare WRC 2-gullet han tok i fjor.

Koronasykdom i ledelsen og fransk byråkrati grunnet anbudspålegg hos PSA var noe av årsakene til at det drøyde. I mellomtiden dukket også nyheten opp om at Østberg og kartleser Torstein Eriksen får fullt ungarsk mesterskap å satse på sammen med WRC 2. Nå avslører han nye detaljer fra kulissene.

– Ungarn er et bra program, og et veldig, veldig viktig program for meg, sier Østberg til Parc Fermé.

Grunnen til at han får dette nasjonale mesterskapet handler også litt om utviklingen i WRC 2-klassen. Tidlig gikk to av hans største konkurrenter, Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg, ut og annonserte store mengder kjøring gjennom sesongen. Mikkelsen skal kjøre hele WRC 2 og hele Rally-EM, sammen med utviklingstester med Skoda Motorsport, mens Solberg kjører samtlige VM-runder både i og utenfor WRC 2 - nå også med WRC-bil på lista - og har også en rekke utviklingstester med Hyundai Motorsport gjennom sesongen.

– Når man ser hvor mye kjøring det blir på alle andre, så kan ikke vi ligge noe bak. Det skjønte jeg egentlig ganske tidlig kom til å skje. Så jeg sa ifra ganske tydelig at vi måtte ha noe mer enn bare WRC 2 hvis vi skal henge på. Det var jeg ganske klar på, sier 33-åringen.

At det ble Ungarn kan framstå som litt tilfeldig. Men det har sin naturlige forklaring i Østbergs sine oppdrag som coach utenom sin egen aktive kjøring.

– I fjor var jeg og jobb med flere førere her nede, og da traff jeg også på sjefen for PSA i Ungarn. Han sa jeg bare møtte spørre om det var noe. Så gikk det ikke mange ukene, så hadde jeg noe å spørre om. Jeg sa at jeg kunne tenkte meg et program på siden, og det var Ungarn med på. Så det er en egen kontrakt utenom Citroën Racing, sier Østberg.

Det ungarske mesterskapet blir derfor en viktig arena for kjøretrening utenom WRC 2. Konkurransen på nivå to i internasjonal rally har aldri før vært hardere, og med det får Østbergs kanskje tidenes utfordring på å forsvare tittelen. Ved siden av en hardtsatsende Mikkelsen, så har også Esapekka Lappi nå kommet inn fra siden og viste på hjemmebane at WRC-tempoet på ingen måte har forsvunnet.

– At han har kommet inn syns jeg er veldig bra. Han er jo i samme posisjon som Andreas og meg, med WRC-bakgrunn hvor vi alle ønsker oss tilbake. Så det er veldig positivt. Men det blir også tøft. Men skal man høre hjemme i dette gamet og ta steget tilbake, så må man bevise det nå, sier Citroën-føreren.

Denne helgen får han et nytt program på CVen. Han skal kjøre Rally Brasov i Romania, som foregår på asfalt. Dette er først og fremst å regne som kun en test.

– Det er mange nye deler for året som skal prøves. Så det blir nok mye forsking med nye dempere og nye oppsett som vi må sette sammen, sier Østberg.

Powered by Labrador CMS