Mads om 2020: – Jeg kjører heller tre løp i WRC-bil enn ti løp i R5-bil

Flere førere i kamp om færre biler. Mads Østberg sitter i hvert fall ikke på sidelinja.

Publisert

– Når du har brukt to hele sesonger på å få muligheten til å havne i et WRC-sete, så blir det litt vrient når du ikke er en førsteklasses sjåfør, humrer Mads Østberg når vi spør om hans tanker etter onsdagens braknyhet i WRC-sirkuset.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Når du har brukt to hele sesonger på å få muligheten til å havne i et WRC-sete, så blir det litt vrient når du ikke er en førsteklasses sjåfør, humrer Mads Østberg når vi spør om hans tanker etter onsdagens braknyhet i WRC-sirkuset.

Teamet han har holdt seg lojal til de to siste sesongene, Citroën, trakk seg helt ut etter det som åpenbart har vært en gigakonflikt med deres stjernefører Sebastien Ogier. Etter både interne stridigheter i tillegg til uttalt frustrasjon om bilens kjørbarhet, og at Ogier nå trolig offentliggjøres som Toyota-fører om kort tid, så sa Citroën takk for seg.

– Verre for Lappi enn meg

Utsagnet om at de mangler en førsteklassesfører uten Ogier har vakt oppsikt i WRC-miljøet. Ogier selv mener det viser en mangel på respekt overfor andre førere. Og Mads Østberg er kanskje én av de som burde følt seg truffet.

– Men det er nok verre for Esapekka Lappi enn for meg. Altså, jeg skjønner jo hva de mener, og respekterer på mange måter det, men det er til å flire av når de skal prakke på oss førere å være så politisk korrekte. Jeg er jo ikke i en posisjon til å klage på en slik uttalelse. Så jeg kan ikke annet enn å ta det med et smil, samtidig som jeg blir overrasket, sier Østberg, og kliner til selv med kanskje ikke den mest politisk korrekte uttalelsen selv.

– Jeg vet jo hvor stort PR-apparatet til Citroën og PSA er, men jeg vet ikke hvor mange som drakk på jobb den dagen. Det er smått utrolig at en ledelse faktisk uttaler seg slik, kontrer Østberg.

Kontakt med WRC-team

Han fokuserer i stedet framover, framfor det som nylig har skjedd. Han er fortsatt gira på å kjøre WRC-bil, samtidig som han ikke legger mulig R5-kjøring på is. Citroën vil fortsatt holde R5-satsingen vedlike, spesielt på kundefronten, selv om det ikke er avklart hvorvidt de som fabrikk tar regi på én eller to biler i WRC 2. 

Østberg utelukker heller ikke at han er i snakk med andre WRC-team. Men det er ikke snakk M-Sport, foreløpig. Utover det vil han ikke bekrefte noe, selv om vårt resonnement tyder på at han har hatt noen telefonsamtaler til Finland og Toyota.

Parc Fermé mener også å vite at Toyota vurderer en fjerdebil i de europeiske løpene, og onsdag meldte også Erik Veiby at Toyota er i samtaler om Esapekka Lappis muligheter - hvilket gir signaler på at teamet nok ikke har spikret hele opplegget, selv om det ryktes at Ogier, Elfyn Evans og Kalle Rovanperä skal presenteres om kort tid.

– Det er nok flere muligheter til å kjøre WRC-bil enn det som kanskje framkommer. Men kanskje ikke i like omfattende grad. Samtidig blir det jo forandringer i 2022, så for meg er det viktig at jeg i alle fall er her, og samtidig har litt is i magen og forsøker å være på rett sted til rett tid.

– Så du kan leve med bare «litt» WRC-kjøring neste år? Eller foretrekker du en mulighet med full R5-sesong på nytt?

– La meg si det sånn, jeg kjører heller tre løp i WRC-bil enn ti løp i R5-bil.

Powered by Labrador CMS