Mads mister jobben i Citroën

DEL
Mads Østberg. (Foto: @World/Citroën Media)

– Det største slaget i trynet jeg noen gang har fått, sier en nedbrutt Mads Østberg.

 

Det har gått kort tid fra han fikk den nedslående nyheten fra teamsjef Pierre Budar til han bekrefter følgende over Parc Fermé:

– Jeg har mistet jobben i Citroën. Jeg vet ikke hva jeg skal si.

Det er en tydelig preget og skuffet Mads Østberg som innser at hans beste sjanse til å kjøre i toppklassen i Rally-VM neste år forsvant parallelt med nyheten om at Citroën mister hovedsponsor Abu Dhabi for 2019.

R5 neste alternativ

Østberg hadde et lite håp om at Citroën fant et budsjett til å kjøre tre biler, slik at han kunne få løp sammen med Sebastien Ogier og Esapekka Lappi som en helt ny førerduo for det franske teamet.

I stedet står Østberg på fullstendig bar bakke, og må nå mest sannsynlig både gå ned en klasse og finansiere kjøringen på egenhånd for å holde rallykarrieren vedlike.

- ANNONSE -

– Dette er vel det største slaget i trynet jeg har fått noen gang i karrieren. Jeg må bare bruke kvelden på å få summet meg. Men jeg går ikke i kjelleren, og har både plan B, C og kanskje D for neste år. Men jeg er 95 prosent sikker på at det ikke blir noe WRC, sier 31-åringen.

M-Sport er fortsatt en teoretisk mulighet, men da må han få et tilbud han kan stole på og kjøringen må være fullfinansiert uten krav om at han må ha med seg penger. Derfor tenker ikke Østberg at det heller andre mer realistiske scenarioer for ham og kartleser Torstein Eriksen neste år.

– Det blir i alle fall mest sannsynlig en R5-bil. Det har både jeg, Morten og Torstein allerede snakket om som et klart alternativ, så det er i den retningen jeg bare må jobbe nå.

Allerede torsdag fortalte Østberg i et lengre intervju hvordan han så på 2019 med stor optimisme og at han hadde funnet seg godt til rette i teamet. Han fleipet også, med et lite alvor, at han ikke ville fortsette å kjøre rally dersom han ble kastet ut til fordel for Craig Breen om en mulig tilgjengelig tredjebil.

Ting så lyst ut

Østberg kan i det minste trøste seg med at han ikke ble vraket til fordel med Breen, men samtidig konstatere at han foreløpig ikke har noen framtid i teamet han har levert to pallplasseringer med og hatt en viktig finger med i spillet når det kommer til utvikling av bil på løst underlag.

– Jeg er veldig, veldig skuffet akkurat nå. Vi er sjokkerte og overrasket, like mye som det Citroën selv er. Vi hadde en god prat tidligere denne uken hvor jeg fikk gode signaler på at det var plass til meg i teamet så lenge det var et budsjett for det. Nå finnes ikke det budsjettet, og det har aldri vært et alternativ for meg å betale for den plassen. Det er snakk om så mye penger uansett at jeg bare blir irritert, for de pengene er ikke mulige for meg å skaffe uansett, sier østfoldingen.

Østberg har hatt en alt i alt meget sterk sesong, og rangerer den som kanskje sin beste i Rally-VM noen sinne. Det trumfer blant annet fjerdeplassen sammenlagt som privat-fører i 2012 og et ellers godt Citroën-år i 2014.

Mye av dette skyldes den store overgangen i både nivå og at Østberg ikke har skaffet seg samme mengde kjøreerfaring i de nye bilene etter at de ble klasset inn i 2017.

– Jeg føler jeg har tatt noen steg som rallyfører som jeg ikke har klart før. Og jeg er jo litt irritert på meg sjøl over hvorfor jeg ikke har fått til det tidligere. Dette har vært min beste sesong i et mesterskap hvor det er fire gode biler og svært høyt nivå på alle sjåfører.

Føler han har mange år igjen

– Jeg skal tilbake. Det er helt sikkert. Jeg har begynt å forstå hvorfor man har sine beste år når man først bikker 30 år. Og jeg har enda to år til gode før jeg når toppåret mitt.

- ANNONSE -

– Så du er på topp når du er 33 år?

– Er det ikke det du har regnet på er snittalderen for å bli verdensmester? Jeg hører bare på deg jeg. Jeg har mange år igjen og er fortsatt motivert til å bevise det jeg kan. Men da må jeg bare tåle at 2019 blir et annerledes år igjen. Jeg har ikke noe annet valg.

Legg inn en kommentar