Lukter nye muligheter for gratis kjøring i Rally-VM – derfor stilte Eyvind opp på hjemmebane sist helg

Han har det siste året vært fast bestemt på ikke å ja med seg noe eget budsjett å kjøre internasjonalt. Nå kan det betale seg for Eyvind Brynildsen.

Publisert

Det var et kjærkomment gjensyn på Rally Hedemarken da Eyvind Brynildsen vendte tilbake til toppklassen i Rally-NM igjen. Med unntak av to løp i historisk klasse i vinter, så må vi tilbake til Rally Hadeland i 2019 der han gjorde nok et enkeltinnhopp i norsk rally for å forberede seg til å kjøre i utlandet. Og før det til 2017 hvor han sikret det som er hans siste av to NM-gull.

Eyvind Brynildsen og Veronica Engan fra Rally Hedemarken. (Foto: Privat)

Det var et kjærkomment gjensyn på Rally Hedemarken da Eyvind Brynildsen vendte tilbake til toppklassen i Rally-NM igjen. Med unntak av to løp i historisk klasse i vinter, så må vi tilbake til Rally Hadeland i 2019 der han gjorde nok et enkeltinnhopp i norsk rally for å forberede seg til å kjøre i utlandet. Og før det til 2017 hvor han sikret det som er hans siste av to NM-gull.

På Hamar ble det en hederlig tredjeplass for Brynildsen, som igjen tok med seg Veronica Engan i høyrestolen. Selv om CVen hans er pyntet med gode WRC 2-resultater det siste året, så var dette helt i tråd med forventingene.

– Jeg skal være beskjeden denne gangen. De andre kjører fort, så det er ikke bare å hive seg på. Jeg går jo alltid for å vinne, men man må være realistisk, sa Brynildsen til Parc Fermé før løpet.

Deltakelsen var dog ikke tilfeldig. Selv om det har vært relativt stille fra Brynildsen, så har det å gi seg ikke vært noe han har vurdert eller valgt å bruke energi på å tenke på. Likevel har han sluttet å jage sponsorer med mål om å finansiere et internasjonalt sete. Mantraet hans har vært at han sitter på erfaring og kunnskap nok til å være attraktiv for et gratis sete. Målet hans er å kunne bidra for team og teamkamerater, og samtidig nyte godt av å kjøre løp på et fortsatt høyt nivå uten at han skal slite seg til finansieringen av det.

Eyvind Brynildsen og Veronica Engan gjorde en god figur under Arctic Rally Finland tidligere i år, og det er slettes ikke umulig at de får fornyet tillit nå på tampen av VM-sesongen. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

– Jeg var tydelig på det før sesongen at jeg ikke skulle betale noe mer for å kjøre. Så fikk jeg mulighet til å kjøre i Finland i vinter, og ble «best of the rest» der. SÅ jeg tenker at det er bra, sier Brynildsen, og sikter til kontakten han har med Toksport WRT i WRC 2-sammenheng.

Dette er forøvrig Skoda-teamet som Andreas Mikkelsen kjører for, og som Veronica Engan jobber som teamkoordinator ved. Selv har Brynildsen også opperettholdt kontakten med teamet, og er klar på kort varsel dersom en mulighet vil kunne by seg.

Og nå ligger det i lufta at han skal få flere sjanser denne høsten, uten at han vil spesifisere sannsynligheten eller hvilke løp det er snakk om. Men det er altså ikke uten grunn at han stilte opp på Hedemarken, denne gang i lånt bil av Mattias Ekström og EKS JC.

– Joda, det er en mulighet å kjøre litt til med Toksport og Skoda mot slutten av året, bekrefter Brynildsen.

Blant annet at Andreas Mikkelsen er på grensen av sin «kvote» for å score poeng i WRC 2 er en av årsakene til at Brynildsen fortsatt er aktuell for Toksport å bruke ut sesongen. Påmeldingen til Rally Finland har gått ut, så det er kun Spania og Monza som står igjen for året - uten at det er klart om det eventuelt er snakk om ett eller begge løpene for østfoldingen.

– Det er flere årsaker til at de vil bruke meg, og det du nevner er det ene. Det andre er at Skoda og Toksport allerede har en påmelding på meg, som er betalt og tatt ut, og da er nok det også noe de vil utnytte til min fordel at jeg får kjørt. I tillegg til at jeg da kan ta poeng fra de andre i WRC 2 også. Det er fortsatt ikke sikkert om dette skjer, uansett, sier 33-åringen.

Powered by Labrador CMS