DEL
Foto: Red Bull Content Pool
Foto: Red Bull Content Pool

Rebound, differ, camber, toe in og out. Du kan nok begrepene, men hvordan liker rallykongen sjøl å bruke dette?

Les hele historien på RedBull.no om hvordan han foretrekker å ha bilen sin!

– I rally er det ingen fasit. Alt oppsett handler om kompromisser. Den ene innstillingen du gjør, går utover noe annet. Man må finne riktig balansegang, sier Andreas Mikkelsen.

27-åringen vant WRC 2-klassen i Rally Monte Carlo, men blir ikke å finne på startlisten i Sverige. Ei er det heller klart når, eller om, det blir kjøring med en 2017-spec WRC-bil. I kulissene jobbes det med å kjøre en Volkswagen Polo under årets reglement, men denne bilen er ikke godkjent for årets sesong enda.

LES OGSÅ: Mikkelsen: – Det er i en WRC-bil jeg hører hjemme
LES OGSÅ: Slik forklarer vi alt «fuzzet» rundt Volkswagen

I mellomtiden har vi tatt en prat med Mikkelsen for å høre litt av hans filosofi når det kommer til oppsett av rallybil.

– Hovedinnstillinger og geometrier er satt før sesongstart. Det vi leker mest med er differensialene, hvordan man klikker demperen på «low speed», «high speed», «rebound», hvor stive «rollbars» vi bruker og hvordan vi setter opp «camber» og «toe», sier han.

- ANNONSE -

Andreas tar her utgangspunkt i hvordan oppsettet funket på hans VW Polo WRC fra 2016. Og rallyoppsett er en vitenskap i seg selv.