Loeb gleder seg til å være hjelperytter i WRC


DEL
Sebastien Loeb i samtaler med Dani Sordo under Rally Wales i høst. (Foto: Sarah Vessely/Hyundai Motorsport GmbH)

Franskmannen ser frem til å spille en annen rolle enn hva han er vant til.

 

Han har alltid vært en førstefører, selve kapteinen og mannen alle har satset på. Selv om Sebastien Loeb har vært en ener i Rally-VM, så har det stått mange personer bak ham – da først og fremst i Citroën-teamet, enten det er snakk om ingeniører eller ansatte på fabrikken.

Etter at han la opp i 2012, så har han vært innom grener som standardbilracing, ørkenrally og senest rallycross – men fellestrekkene har alltid vært at Loeb har vært i førersetet.

Historisk kontrakt

Nå signaliserer han at han gleder seg som bare det til å bli en viktig hjelperytter, ettersom han ikke har noe sjans sammenlagt med seks planlagte løp for Hyundai. Dette er hans første profesjonelle kontrakt utenfor PSA-konsernet som han har vært tilknyttet helt siden Junior-VM-sesongen i 2001.

– Med Hyundai så er mitt viktigste oppdrag å hjelpe teamet til å sikre konstruktør-tittelen og støtte opp Thierry Neuville som er førstefører. Jeg er glad for å være i denne andre-tredje-posisjonen, kjøre med mindre press, ha det moro og ha som mål å ta hjem poeng til teamet, sier Sebastien Loeb, ifølge Autosport.

Han har siden overgangen til rallycross vært tydelig på at han er helt ferdig med å satse fullt på rally. Et fullstendig comeback har aldri vært et alternativ.

- ANNONSE -

Sebastien Loeb og kartleser Daniel Elena på seierspallen i Spania. (Foto: Citroën Racing)

Ville ikke gi seg

Likevel har 2018 vært en real opptur for Loeb i rallysporet etter at rallycrossatsingen til Peugeot ble heller mislykket, som kulminerte i at de trakk seg ut av VM. Kamp om seier i Mexico før punktering, fire Power Stage-poeng etter avkjøring på Korsika og ikke minst den sensasjonelle seieren i Rally Spania i høst, har tent en ny rallylyst i den 44-årige franskmannen.

– Etter seieren i Spania visste jeg fortsatt ikke hva jeg skulle gjøre framover, men jeg kunne ikke se for meg at det skulle bli det siste løpet. Jeg hadde ikke noe ønske om å gi meg på toppnivå, så jeg måtte tenke raskt for å komme tilbake. Hyundais forslag likte jeg godt, med seks løp som andre- eller tredjefører, og derfor gikk vi videre med praten, sier Loeb.

Hele programmet for 2019 er ikke satt, men Loeb kjører altså de seks løpene som Dani Sordo ikke skal kjøre. Det er forøvrig klart at Loeb får de to første løpene i Monte-Carlo og Sverige, mens Sordo får sin sesongdebut i Mexico i mars.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here