Lettet Østberg føler han har vært livredd i hver sving

Han har vært nådeløs mot bilen gjennom hele helgen. Lettelsen var derfor stor da Mads Østberg passerte målstreken på søndag.

Publisert

(TORSBY): Og det med et resultat han på papiret bør kunne si seg godt fornøyd med. Nest beste R5-bil og best i WRC 2 Pro-klassen for fabrikkteamene er noe østfoldingen kan ta med seg videre i sesongen.

Mads Østberg og Torstein Eriksen fra Hagfors-etappen lørdag. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

(TORSBY): Og det med et resultat han på papiret bør kunne si seg godt fornøyd med. Nest beste R5-bil og best i WRC 2 Pro-klassen for fabrikkteamene er noe østfoldingen kan ta med seg videre i sesongen.

Men det er på papiret. Ute i løypa handler det nå for Mads å få en bil han kan skryte mer av og være mer kompis med. For denne helgen har det vært mildt sagt en isfront mellom ham og sin nye Citroën C3 R5, som han nå har fått et sentralt oppdrag i å bidra for å gjøre den bedre på løst underlag.

https://parcferme.no/rally/derfor-gruer-mads-seg-til-a-gi-full-gass-over-colins-crest/

– Jeg har vel aldri kommet i mål med et så godt resultat sammenliknet med følelsen jeg har hatt i helgen, Det er jo et godt bra resultat generelt å bli nest beste R5-bil i Rally Sweden, når man kommer med ny bil som overhodet ikke virker, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Kjørte langt over grensa

Han er kanskje den mest erfarne føreren på snøføre av helgens startende, og har også levert flere solide resultater i Rally Sweden på WRC-nivå. Før løpet uttalte Østberg at han som konkurransemenneske ikke ville gå for noe annet enn seier, selv om han innerst inne var forberedt på at det kom til å bli et tøft løp. 

Og tøft løp ble det. Spesielt på fredagen gikk det nærmest over alle støvleskaft, som satte sitt preg på resten av løpet.

– Vi har jo skrudd ned tempoet litt for å klare å holde oss på veien. Bitvis på fredag var jeg helt på grensa, og litt til, og med det tempoet hadde jeg ikke vært i nærheten av å fullføre løpet. Jeg lå så langt over min maksimale sone at det aldri ville holdt helt inn, sier Østberg.

Hjertet i halsen

Mads Østberg. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Han beskriver blant annet at han søndag gjorde «store endringer» som på papiret skulle «endret alt».

– Men bilen er helt lik, konstaterer han.

– Vi jobber på, og jeg kjører med hjertet i halsen hele tiden. Jeg er livredd i hver sving.

– Hvordan påvirker det selvtilliten?

– Nei, det er jo ikke bra. Ikke bra i det hele tatt. Man knekker fort når man kjører noen løp i en sånn bil som dette, sier han, i sedvanlig godt humør, skal sies. 

Mads Østberg og Torstein Eriksen vant WRC 2 Pro-klassen og ble nest beste R5-bil i Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS