Lappi om WRC-bobla: – Noen ganger glemmer du at man lever drømmen

Han har vært Rally-VMs store stjerneskudd det siste året. Men Esapekka Lappi tror også 2019 blir et utviklingsår. Og det er helt greit for ham.

Publisert

Samtidig er det få andre vi har sett en så tydelig vinnerskalle som Esapekka Lappi. Det er ikke få intervjuer etter etappene hvor han alltid har noe å utsette seg selv på. Selv om han bare har kjørt WRC-bil i et drøyt år.

Esapekka Lappi. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Samtidig er det få andre vi har sett en så tydelig vinnerskalle som Esapekka Lappi. Det er ikke få intervjuer etter etappene hvor han alltid har noe å utsette seg selv på. Selv om han bare har kjørt WRC-bil i et drøyt år.

– Når du først begynner å bli fornøyd, da stopper utviklingen. Men det er mulig jeg er for tøff mot meg selv. Så ønsker jeg jo å vinne da. Ikke bli nummer to eller tre. Noen ganger må du likevel akseptere at du ligger litt bak, men jeg vil utvikle meg og da stiller man store krav til seg selv.

«Snakker sakte, kjører fort»

Det sier den finske 27-åringen i et eksklusivt intervju med Parc Fermé.

Rallysportens svar på Kimi Räikkönen vil noen kanskje hevde. At han på sedvanlig finsk vis framstår som en klassisk karakteristisk finsk bilsportstjerne der man «snakker sakte, men kjører fort».

– Kimi er en interessant fyr, men jeg er nok litt bedre med media enn ham. Det er hans valg, selvfølgelig, og det viktigste er at alle er seg selv, sier Esapekka Lappi.

Den eneste WRC-føreren født på 90-tallet som har vunnet et løp. Det skjedde i Finland i fjor, kort tid etter at han kjørte sitt første WRC-løp over hodet. I år har han levert varene og vel så det.

Mulig han på papiret er teamets tredjefører, men som fjerdemann sammenlagt i mesterskapet er han et godt stykke foran WRC-veteran Jari-Matti Latvala - og teamkompis Ott Tänak kan plutselig finne på å melde seg på i gullkampen om han har litt flaks fra sin bronseplass i skrivende stund.

En gullkamp vinnerskallen til Lappi gjerne skulle vært med på. Men han kjenner godt at veien er lang for å bli en etablert toppfører. Så vinnerinsinktet til tross så tar han seg den tiden han trenger.

– I fjor trodde jeg kanskje at jeg kunne komme meg raskt opp og frem. I år har jeg på mange måter skjønt at jeg trenger enda mer erfaring. Å være best i denne sporten handler kun om erfaring. Jeg trenger ett eller to år til før jeg kan kjempe om tittelen. Spesielt når du ser i år hva herr Tänak driver og finner på.

Tredjeplassen i Rally Tyskland for en snau måned siden var Esapekka Lappis første pallplass på asfalt. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Ofte har jeg holdt samme fart som Jari-Matti, også kommer Ott og tar oss med 10 sekunder. Da tenker jeg «hva i helvete». Jeg må altså bli bedre selv. Du kan jo ikke skylde på bilen når du vet du bruker samme verktøy som han andre, sier finnen.

30 mil til flyplassen

Han leverte en god tredjeplass i Rally Tyskland og har befestet fjerdeplassen sammenlagt. Dette klarte han kun en uke etter at han ble far for andre gang.

For Lappi er ikke den som har behov for å leve et jetset-liv og nyte tilværelsen som internasjonal stjerne. På sedvanlig nordisk vis er han glad for de timene og dagene han får hjemme sammen med samboer Pinja og deres to barn sammen. Og han er ikke den som blir overrumplet med fans på gata selv om han har markert seg internasjonalt det siste året.

– For det første føler jeg ikke at jeg er spesielt kjendis her i Finland, også er det slik at jeg bor i en bitte liten by langt unna alt. Her er ting veldig enkelt og greit, og jeg vil ikke flytte herifra heller. Det er tøft å reise så mye som vi gjør, og det er 30 mil til Helsinki når man skal ta flyet der. Men jeg begynner jo å bli vant til det, sier Lappi.

Familien skaper balanse i hverdagen

Familielivet er svært viktig for ham. Det holder ham i balanse slik at han kan komme seg ut av bobla som kreves for å være i fullt fokus i forbindelse med 13 VM-løp pluss en flust av testdager.

– Når du er så heldig og har et familieliv, så er rallysatsingen glemt så fort du går inn døra. Da jeg fikk barn for første gang, så ga det meg en fin balanse fra all trening og testing. Å få barn og etablere familie mens du er profesjonell har bare positive sider ved seg. Da har jeg noe ekstra å glede meg til når jeg kommer hjem, sier 27-åringen reflektert.

En internasjonal bilsportkarriere handler om vel så mange nedturer som oppturer. Det kan bli mange tunge dager, det er mye reise som han selv nevner, men da prøver han samtidig å være bevisst på hvilket liv han får leve som profesjonell fabrikkfører for Toyota.

– Noen ganger så glemmer man at man lever drømmen. Spesielt når du har dårlige resultater og er igjennom tøffe perioder, så er det hardt å huske at du faktisk lever ut en drøm. Men rally handler om så mye mer enn bare å kjøre bil. Mange tror det ikke er en heltidsjobb, men du er mye borte, det er mye PR, det er mye flyplasser og testinger, så da er du i en boble. Jeg tror det er enda lettere å tenke over hva man får oppleve når man først legger opp.

Han er den eneste finnen i det norske managementet EVEN Management, som fostrer frem flere internasjonale utøvere. Lappi har vært involvert allerede fra 2012, hvor han raskt fikk et ben innenfor Skoda Motorsport. På det tidspunktet et svært viktig vendepunkt i hans karriere.

Esapekka Lappi og kartleser Janne Ferm tok en imponerende og sensasjonell seier i Rally Finland i fjor. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Det er ene og alene grunnen til at jeg får være her. De trodde på meg, og ville støtte meg. Jeg hadde mistet mye penger og jeg trengte hjelp med å få til nye forhandlinger. Uten hjelpen fra Erik (Veiby, journanm) og EVEN Management, så hadde jeg ikke hatt nubbsjans med å komme meg videre.

Powered by Labrador CMS