Krevende løp å sette opp bilen på – slik skal Andreas finne løsningen

Svak sesongstart gir god startposisjon. Det skal Andreas Mikkelsen forsøke å benytte seg fullt ut av.

Publisert

Enn så lenge er 2019 en vond fortsettelse av hans tøffe 2018-sesongen. Det toppet seg da teamet valgte å vrake Andreas Mikkelsen fra Rally Korsika for å stille det de mente var en enda sterkere trio, gitt den svake historikken i Mikkelsens Hyundai-karriere.

Andreas Mikkelsen, her fra Rally Mexico i mars som er hans foreløpige siste løp etter at han måtte stå over Rally Korsika. (Foto: Austral / Hyundai Motorsport GmbH)

Enn så lenge er 2019 en vond fortsettelse av hans tøffe 2018-sesongen. Det toppet seg da teamet valgte å vrake Andreas Mikkelsen fra Rally Korsika for å stille det de mente var en enda sterkere trio, gitt den svake historikken i Mikkelsens Hyundai-karriere.

Til helgen er nordmannen omsider tilbake igjen i førerstolen. Og det i et løp som på papiret skal passe ham bra. I og med at han er såpass langt bak sammenlagt i VM betyr det også at han får en gunstigere startposisjon fredag, ettersom de fleste konkurrentene kan sope veien fri for sand og løsgrus for ham.

Sikter mot seierspallen

Dette, kombinert med en bil og et underlag som skal passe nordmannen godt, gjør at alt legger tilrette for et etterlengtet godt resultat så lenge bil og mannskap er på stell.

– Målet er helt klart å kjempe i teten. Vi har en ganske grei startposisjon for første dag, så det må vi jo dra nytte av. Alt stemte veldig bra i Mexico, og vi tar med oss all den gode energien inn i dette løpet. Jeg håper virkelig å være med å kjempe om en plass på pallen, aller helst kjempe om seieren. Og jeg tror vi kan få det til i Argentina, sier Andreas Mikkelsen optimistisk i forkant av den første av to sør-amerikanske runder på rad.

Om to uker kjøres nemlig Rally Chile som første gang, et løp Mikkelsen også får fornyet tillit fra teamet i, mens Dani Sordo på vike plassen sin til Sebastien Loeb til dette løpet.

Rundt én million tilskuere

I Argentina har Mikkelsen en helt OK statistikk. Dette blir hans åttende gang i Sør-Amerika, men han har kun én pallplass - fra 2016 - som bestenotering. Ellers husker mange også den spektakulære krasjen som både han og Thierry Neuville forårsaket på identisk samme sted på Power Stage i 2015.

Ellers er løpet kjent for sin ekstremte tiltrekning av tilskuere. Hvert år anslås det at nærmere én million mennesker er ute på de ulike fartsetappene som ligger vest og sør for byen Cordoba.

– Ingenting er egentlig som Rally Argentina. Det er så mye folk ute på prøvene, spesielt på Mina Clavero og El Condor. Folk står på hver ledig knaus langs prøvene, og det er ganske spesielt å kjøre gjennom der, sier Mikkelsen.

Kompromiss på oppsett

Folksom og godt spredt ute på de argentinske etappene, her fra fjorårets løp. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

For førerne er derfor dette ett av de mest spektakulære løpene de kjører i løpet av sesongen. Selv om de er nødt til å ha fullt fokus på veien og notene, så er det umulig ikke å registrere hvordan det rører seg utenfor bilen.

– Atmosfæren på prøvene må egentlig oppleves. Noen steder ser det nesten ut som om man kjører gjennom en Indiana Jones film, hvor man egentlig skulle ha brukt traktor og ikke bil. Mens der vi gir full gass, så går det i 200 kilometer i timen og du bare håper at nota du har valgt for den neste svingen stemmer, legger nordmannen til.

Variasjonen mellom røft, knot og raske veier gjør det også krevende å sette opp bilen. Mikkelsen forklarer litt av filosofien bak oppsett, ettersom dette er et stadig mer sentralt emne i det som skiller klinten fra hveten i toppen av Rally-VM.

– Bilen kan ikke settes opp for lavt, for da er det en altfor stor risiko for at du ødelegger noe. Du må ha et oppsett som gjør at bilen reagerer kjapt, da det er ganske mange raske seksjoner på prøvene. Samtidig behøver man en sikker bil som tåler en støyt, så litt høyde på bilen må man ha. Bilen må også være lettkjørt. Det er veldig mye sand på toppen av grusen, så det er veldig viktig å få bilen i riktig vinkel før svingene, slik at man kan gasse på for fullt med en gang man er i svingen, forklarer Hyundai-føreren.

Svakest blant fabrikkførerne

Andreas Mikkelsen. (Foto: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH)

Om han ikke har kniven på strupen akkurat nå, så er 2019 svært avgjørende for hans framtid som rallyfører. Han har også selv konkludert med at han ikke tåler en sesong tilsvarende fjoråret.

Likevel står han med bare 12 poeng etter fjerdeplassen i Rally Sverige. Dermed ligger han dårligst an i sammendraget blant de etablerte fabrikkførerne med en 11. plass så langt denne sesongen, hvor han også som nevnt måtte stå over Rally Korsika. Og med snart en tredjedel av sesongen gjennomført trenger derfor Mikkelsen alle poeng han kan få.

– Det blir viktig å finne den riktige balansen mellom det og pushe på samtidig som du for all del må unngå store steiner. For meg er det vel egentlig det som er det viktigste med Rally Argentina. Å holde seg unna trøbbel men samtidig være rask, sier Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS