Kraftige påkjenninger i Tyrkia: – Helt på grensen av hva vi kan kjøre på

DEL
Andreas Mikkelsen og Anders Jæger kan si seg godt fornøyde med innsatsen i første dag av Rally Tyrkia. (Foto: Red Bull Content Pool)

Andreas Mikkelsen er omsider å finne i tetstriden i VM igjen. Men første dag av Rally Tyrkia har først og fremst handlet om å overleve.

Denne helgen er vi uten tvil vitne til det tøffeste løpet på hele VM-kalenderen. I tillegg til at veiene er svingete og løse, så består etappene av skarpe, gigantiske steiner, og det skal ikke mange bilene til før de blir voldsomt oppkjørte.

For Andreas Mikkelsen, som har hatt en marerittsesong fylt av problemer, har første dag av Rally Tyrkia handlet om å komme seg igjennom uten å fylle opp uhell-kvota han har brukt opp og vel så det denne sesongen.

Fem fun-facts fra WRC: Ett løp kan ha vippet hele gullkampen

Han åpnet knallsterkt med å lede fram til service, og holdt denne ledelsen inn til siste etappe for dagen. Der slapp han seg ned til en tredjeplass, men det skiller bare 2,6 sekunder etter nesten to timers kjøring og en snittfart på bare 78 kilometer i timen.

– Dette er helt på grensen av hva vi kan kjøre på i VM. For WRC 2 og juniorene, som har svakere dekk og så videre, så er det vel nesten over grensen, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé om veiforholdene de har møtt på denne dagen.

- ANNONSE -

Tøffeste dagen i VM

Han ser fram til to nye dager og håper å holde seg i toppen. Det er Thierry Neuville som leder, fattige tre tideler foran Sebastien Ogier med, som han kjemper om VM-tittelen mot.

– I morgen blir det litt «cleanere». Men likevel tøft. Dette har vært den tøffeste dagen i hele VM, mens morgendagen kanskje blir den nest tøffeste i hele VM, sier Mikkelsen videre.

Selv om Hyundaien har vist mange svakhetstegn teknisk denne sesongen, så virker den å være bygd for de harde veiene i Tyrkia. Bilen høster ros fra både Mikkelsen og lagkamerat Thierry Neuville.

Veiene er ekstremt røffe i Tyrkia. Helt på grensen til det forsvarlige, mener Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

– Den har vært til å være stole på. Den er sterk og det er jeg takknemlig for at teamet har klart å bygge, sier Neuville.

Nordmannen kaster seg på og utviser oppriktig tilfredshet med bilen, og er glad for at han ikke har blitt utsatt for teknisk svikt utover den generelle slitasjen og én punktering på det ene bakhjulet han ikke kom seg utenom.

– Jeg måtte ta det med ro på de to siste etappene så jeg ikke pådro meg punkteringer på alle hjul. Det rister så enormt mye. Du venter på at noe skal skje. Men bilen er veldig sterk. Utrolig imponerende, sier Mikkelsen.

Her står Mads Østberg, bare noen få hundre meter fra mål på SS6. (Skjermdump: WRC All Live)

Østberg måtte bryte

En som dessverre er blitt felt av de tøffeste tyrkiske veiene, er Mads Østberg. Han var med helt i toppen sammen med Mikkelsen på de første etappene, hvor han posisjonerte seg på en tredjeplass mens Mikkelsen ledet.

På SS6 var det imidlertid slutt. Helt ut av det blå knakk styrestaget og hjulopphenget foran, og dermed var det sluttkjørt for den norske Citroën-føreren

– Det var tøft der inne, men jeg var likevel overrasket over at det skjedde. Det var ingenting som skulle tilsi at noe sånt kunne skje. Det skjedde på et sted det gikk rett fram, like ved mål her. Vi fikk ikke fikset på det før makstiden. Veldig irriterende, og utrolig skuffende for teamet også. Det ser ut som vi sliter en del her nå, sier en oppriktig lei seg Mads Østberg, som måtte bryte de to siste etappene for dagen.

Det er ventet at han restarter på vanlig vis lørdag morgen.

- ANNONSE -

Solberg imponerer

Henning Solberg imponerer sterkt i comebacket i en R5-bil. Han kjører ikke i WRC 2-klassen, men er likevel raskest av samtlige R5-biler. Attpåtil ligger han på 10. plass og dermed an til å ta poeng.

– Vi har hatt dagen. Jeg kan love deg at vi har tatt i, skriver en sjeleglad Solberg i en kort SMS til Parc Fermé.

Legg inn en kommentar