Klar for storstilt debut - slik beskriver Oliver overgangen til Hyundais nye bil til WRC 2

Hyundai er neste fabrikk ut med den nyeste generasjon Rally2-bil, og Oliver Solberg er naturlig nok spent på hva som møter ham denne helgen.

Publisert

Ingen helnorske står på startstreken til helgens Ypres Rally, som kjøres som VM-runde for første gang i historien. Men norsk-svenske Oliver Solberg tiltrekker seg likevel nok av interesse i Norge, og er i så måte det eneste norske alibiet i WRC 2-klassen ettersom Andreas Mikkelsen og Mads Østberg er ute, samtidig som Ole Christian Veiby ble utestengt fra all WRC-kjøring etter brudd på covidreglene i vår.

Oliver Solberg og kartleser Aaron Johnston viser fram Hyundais nye stolthet i Belgia før det braker løs denne helgen. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai)

Ingen helnorske står på startstreken til helgens Ypres Rally, som kjøres som VM-runde for første gang i historien. Men norsk-svenske Oliver Solberg tiltrekker seg likevel nok av interesse i Norge, og er i så måte det eneste norske alibiet i WRC 2-klassen ettersom Andreas Mikkelsen og Mads Østberg er ute, samtidig som Ole Christian Veiby ble utestengt fra all WRC-kjøring etter brudd på covidreglene i vår.

Og den belgiske VM-runden blir også jomfruturen for Hyundais nye rallybil i kundesegmentets toppklasse, Rally2 som kategorien nå heter etter å ha erstattet det gamle R5-begrepet. Og WRC 2 er derfor det viktigste utstillingsvinduet i denne klassen. Men - det blir en utfordring for Oliver Solberg, som ikke har hatt noe med utviklingen av bilen å gjøre på asfaltunderlag.

– Nei, det var én dag nå som var første gang jeg fikk lov til å kjøre den på asfalt. Jeg har hatt den på grus og snø mens Jari (Huttunen, journ.anm.) har stått for testing på asfalt. Jeg tror vi har en veldig god base i bilen, selv om det fortsatt er litt jobb igjen. Men det er småting altså. Det virker som de har bygd et godt utgangspunkt.

– Hvordan kan du beskrive forskjellen på denne bilen jamfør den gamle i20-modellen?

– Det er mye på chassis, først og fremst. Og på geometri, dempere og differ. Det er jo en helt ny bil på alle områder. Så er det mye som er begrenset å gjøre på bilen nå, så vi får jobbe med det vi får lov til å jobbe med, sier Solberg.

Kun fem førere stiller til start i WRC 2-klassen denne helgen. Foruten sin egen teamkompis Huttunen, så stiller Teemu Suninen og Tom Kristensson opp fra M-Sport Ford, mens russeren Nikolay Gryazin er på plass i sin Volkwagen Polo. 

Solberg vet ikke helt hvor han skal plassere ambisjonene sine denne helgen, både fordi han fortsatt har noe mindre asfalterfaring enn konkurrentene sine, samtidig som de stiller opp i en helt ny bil som ikke har målt krefter mot de andre tidligere.

– Med ny bil nå så er jo målet først og fremst bare å komme i mål. Så får vi håpe det blir en morsom helg, og at det holder seg tørt, for da blir veiene skikkelig kule. Men både Jari og jeg starter på scratch nå.

– Ny bil betyr jo ofte barnesykdommer. Er du forberedt på det?

– Nå har jeg jo vært vant til at det skjer noe med bilene uansett, så jeg bare kjører til det ryker jeg. Hehe, neida. Jeg bare tuller altså! Håper du skriver at jeg bare tuller, ler Solberg, og legger til det seriøse:

– Vi skal ikke forvente et under med en gang. Vi må være realistiske. Hyundai har gjort en jævlig bra jobb, og det er ikke lett å bygge en ny bil på så kort tid. Si vi må være realistiske på at det kan skje ting, for sånn er det med nye biler. Men jeg både tror og håper at vi slipper unna noe, konstaterer 19-åringen.

Powered by Labrador CMS