Klager over svak kommunikasjon med teamet etter nytt oppsett

Fredag gikk bilen som ei kule, men lørdagens kjøring ble avsluttet på en vanskelig måte for Mads Østberg.

Publisert

Nordmannen hadde en god utvikling på fredagen, men måtte lørdag lide av tidlig startposisjon og var dermed langt unna å sette gode nok tider til å klatre på resultatlistene.

(Foto: @World/Citroën Racing)

Nordmannen hadde en god utvikling på fredagen, men måtte lørdag lide av tidlig startposisjon og var dermed langt unna å sette gode nok tider til å klatre på resultatlistene.

Men sjetteplassen har vært trygg, og han har gjennom andre dag stort sett vært raskeste Citroën. Og etter at Kris Meeke kjørte av dramatisk på den 12. fartsprøven, så er det desto viktigere også for teamet at Østberg holder posisjonen sin uten å ta stor risiko.

Oppsett-bom

Likevel har lørdagen utviklet seg til det vanskelige for nordmannen. Spesielt etter SS14 kunne vi høre en svært frustrert Østberg rett etter målpassering.

– Nå har vi bommet på det setupet, og jeg kan ikke skjønne at det går i den retningen hele tiden. De skjønner ikke hva jeg snakker om, det går i feil retning hver gang. Nå må vi kjøre sånn i hele ettermiddag, sa en frustrert og ærlig Østberg, før han modererte seg litt mer i TV-intervjuet etterpå.

– Vi prøver nye ting, men det fungerer ikke. Også gjorde vi en stor feil med dekkene da vi ikke visste at det kom til å regne, sier Østberg, som ble møtt på en til tider våt og vanskelig etappe som følge av lokale regnskyll denne dagen.

Det var nettopp på SS14 at Østberg også hadde en liten avkjøring som kostet ham i underkant av et minutt der han måtte ha hjelp av publikum til å komme seg opp på veien igjen. Men som sagt er sjetteplassen trygg da han ellers har økt forspranget ned til teamkompis Craig Breen.

I mål på SS15, den siste etappen for lørdagen, er det en lettet Østberg som kan konstatere at to tredjedeler av løpet nå er fullført og at han fremdeles er beste Citroën-bil.

– Det har vært en tøff dag, uten tvil. Oppsettet var bra på formiddagen, men etterpå har det fungert ut ifra det vi foreslo. Det er hardt å kjøre fire mil når du ikke er fornøyd med bilen. Noen områder er bra, og jeg kunne i det minste nyte landskapet, konstaterte Østberg.

Strupet motor for Mikkelsen

Andreas Mikkelsen kunne restarte lørdag etter at han måtte bryte med servo- og oljeproblemer fredag. Han er ute av sammendraget om poeng, men fortsatt i posisjon til å score poeng for fabrikken da det er de 10 beste fabrikknominerte førerne, uavhengig av totallisten, som scorer poeng for teamene.

Her ligger Mikkelsen på en syvendeplass, og teamet har skrudd ned effekten på motoren for å spare den slik at nordmannen kan sikre seg gjennom resten av løpet.

– Vi er fornøyde med kjøringen og vi kjører smart. Du vil jo alltid kjempe, men det er som det er akkurat nå. Vi kan ikke gjøre så mye mer, sier Mikkelsen.

Stygge bilskader etter Meeke-krasj

Rally Portugal har vært av det dramatiske slaget helt siden fredag, og lørdag krevde løpet nok et offer på bruttlistene. I kjent stil, satt på spissen, skulle Citroën-fører Kris Meeke stå for nok en dramatisk avkjøring da han kom altfor fort inn i en venstre sving.

TV-bildene viste at nordiren dro ordentlig av og rullet inn i skogen, og bilder av bilen etterpå (se Twitter-innlegg over) viser en kraftig skadet bil for store deler av fremre cockpit er totalt knust og fullstendig blåst vekk.

Mannskapet skal dog ha kommet unna smellen uten kraftige skader, selv om Meeke - i likhet med Hayden Paddon fra i går - ble fløyet til sykehus for en sjekk av ryggen etter sammenstøtet.

Powered by Labrador CMS