Kan bli slankere WRC-bil og annet drivstoff dersom hybriden feiler

Hvis ikke teamene blir enige innen april, så er det «bye bye» til dagens heftige WRC-biler.

Publisert

Det er på mange måter bestemt at hybrid skal innføres i WRC i 2022, men formen på hybridløsningene er foreløpig ikke hugget i stein. Derfor vites det foreløpig ikke i hvilken grad elektrisiteten skal brukes på rallybilene.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Det er på mange måter bestemt at hybrid skal innføres i WRC i 2022, men formen på hybridløsningene er foreløpig ikke hugget i stein. Derfor vites det foreløpig ikke i hvilken grad elektrisiteten skal brukes på rallybilene.

Innen første kvartal av 2020 skal imidlertid dagens involverte team, Toyota, Hyundai og M-Sport, svare på om de er med på denne løsningen. Om teamene ikke garanterer for dette, så må FIA finne nye løsninger.

– Teamene må forplikte seg innen april. Det gir oss en mulighet, og om de ikke forplikter innen april, så må vi jobbe med en ny strategi, og det gir oss nye 18 måneder til å forsikre oss om at vi klarer det vi ønsker, sier FIAs rallysjef Yves Matton.

Og løsninger og alternative planer later de til å ha. Det kan nemlig bli et utgangspunkt i å benytte seg av R5 som en slags plattform å utvikle på, og avisen Autosport tolker det slik at det kan være da snakk om et «alternativt drivstoff».

– For øyeblikket er det denne type bil som fabrikantene etterspør. Jeg har mye positive tilbakemeldinger for 2022. Under alle møter spør vi hvordan vi kan redusere kostnadene, og vi jobber sammen for å holde det på det beste nivået samtidig som vi ivaretar teknologien som etterspørres.

Dog avvises det at WRC skal innføre kostnadskutt slik Formel 1 har bestemt seg for å kjøre i 2021. Selv om filosofien er å begrense kostnadene så langt det lar seg rekke.

– Vi kan ikke si at vi skal kutte kostnadene. Det vi må gjøre er å opprettholde kostnadene på samme nivå, for det er ikke mulig å få inn hybrid og redusere kostnadene. Skal vi redusere kostnader, så må vi ha et R5-basert mesterskap, men fabrikkene ønsker ikke dette for en bil på aller høyeste nivå, sier Matton.

Powered by Labrador CMS