Drama i Junior-VM etter finalen – får 300.000 kroner i bot fra FIA

M-Sports Polen-avdeling får saftig bot for å ha satt på dempere som strider mot homologeringen - deriblant på bilen til juniorverdensmester Emil Bergkvist.

Publisert

Riktig nok får ikke Bergkvist eller den andre involverte føreren, Dennis Rådström, noen følger for juryavgjørelsen, ettersom førerne ikke har noen form for ansvar for hva slags deler som sitter på bilene deres.

Emil Bergkvist og Patrik Barth på vei inn til Junior-VM-gull i Tyrkia. (Foto: Red Bull Content Pool)

Riktig nok får ikke Bergkvist eller den andre involverte føreren, Dennis Rådström, noen følger for juryavgjørelsen, ettersom førerne ikke har noen form for ansvar for hva slags deler som sitter på bilene deres.

I Junior-VM kjører samtlige identiske biler, en Ford Fiesta R2T som driftes av den polske avdelingen til M-Sport.

Under helgens Rally Tyrkia sikret Bergkvist juniorverdensmestertittelen foran sin landsmann Rådström. I juryrommet etterpå kom det dog en avgjørelse rettet mot deres biler, men som M-Sport Polen må ta støyten for. Demperne som satt på bilene deres samsvarte ikke med homologeringen, og M-Sport Polen får dermed en bot på intet mindre enn 30.000 euro, altså tilnærmet 300.000 norske kroner.

I homologeringspapirene står det at gassbeholderne skal være 179 millimeter lange, mens de på bilene til Bergkvist og Rådström hadde en lengde på 159 millimeter. M-Sport Polens Maciej Woda presiserte tydelig overfor juryen at dette ikke var førernes ansvar, og at det hele beror på en feilmontering og misforståelse fra demperprodusenten Reiger sin side, noe juryen sa seg enig i.

– Det ser ut som feil gassbeholder ble montert ved en feil, og det skulle aldri skjedd. Rent funksjonelt er det ingen fordel, heller mer en ulempe. Spesielt på det røffe terrenget med høye temperaturer vil dette gi mindre kjøling og mindre ytelse på de lange etappene, konstaterer Reiger, videreformidlet av Maciej Woda.

Powered by Labrador CMS