Johans 2018-plan: Rally Sweden, forsvare VM-gullet og vinne STCC

Det blir mange timer bak rattet som regjerende verdensmester Johan Kristoffersson har å se fram til denne sesongen.

Publisert

Og om to uker starter kanskje årets høydepunkt, utenom et eventuelt nytt VM-gull. For det å kjøre Rally Sweden er stort for Johan Kristoffersson.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Og om to uker starter kanskje årets høydepunkt, utenom et eventuelt nytt VM-gull. For det å kjøre Rally Sweden er stort for Johan Kristoffersson.

29-åringen fra Arvika har kjørt rallyet tidligere, men kommer nå til å stille bedre forberedt enn noen sinne. Vel vitende om at konkurransen er beintøff i R5-klassen (han kjører ikke WRC 2, journ.anm), så er han glad om det skulle slumpe inn en eller to topp tre-tider.

LES OGSÅ: Petter bekrefter hvem som blir teamkamerat i årets VM-sesong

Noter største utfordring

Johan Kristoffersson, teamsjef Pernilla Solberg og Petter Solberg. (Foto: Tony Welam, McKlein)

– Det er virkelig ingen marginer ute på skogen. Alt jeg har lært på bane med å vite hvilke gir du har, bremsepunkter og hvordan det svinger - det må jeg bare legge til side nå og overlate til notene. Så det mest krevende for meg blir definitivt å skrive egne noter, sier Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

Han kjørte Rally Sweden i 2016, i en Skoda Fabia S2000. Den gang med arrangørnoter, og i år byttes S2000 ut med R5, eid av norske EVEN Management hvor Johan Kristoffersson er tilknyttet.

(Foto: Tony Welam)

Målsetningen er som de aller fleste rallyførere uten stor erfaring; først og fremst komme seg til mål. Men han har lyst på å vise seg fram der det passer seg, for eksempel på travbanen i Karlstad hvor det er reell mulighet for etappeseier i klassen.

– Joda, jeg slo Sebastien Ogier der med ett tidel i 2016, faktisk. Og da hadde vi fått bensinproblemer rett før start og var alt annet enn forberedt. Men jeg må innrømme at travanen ikke er det «roligaste». Det er først når vi kommer til Vargåsen, Röjden og Svullrya og slikt det blir riktig heftig, konstaterer rallycross-verdensmesteren.

I høyrestolen har han med seg Patrik Barth. Sammen skal de finstudere WRC+-videoer, blant annet av sin egen landsmann og EVEN-kollega Pontus Tidemand.

– Når jeg ser på Pontus, så skal jeg lytte godt etter notene hans og se hvordan han responderer med notene. Den største utfordringen for meg blir ikke det å kjøre fort og kjøre innenfor marginene, men det å fordøye informasjonen som kommer, uten at det er for lite informasjon samtidig som det er begrenset hvor mye jeg klarer å få med meg, erkjenner han.

LES OGSÅ: Verdensmesteren sliter med å forstå sin egen dominanse

Tøft å forsvare VM-gullet

Utover rallykjøringen om drøye to uker, så blir det som vanlig full rallycrossesong selv om Petter Solberg ikke har lansert teamet offisielt denne sesongen. Solberg har imidlertid bekreftet overfor Parc Fermé at Johan er med som før, for de har VM-gull for både fører og lag å forsvare.

– Det er noe som heter at det er vanskeligere å forsvare enn å jage, så denne sesongen blir definitivt min tøffeste i rallycross, fastslår Kristoffersson, med tanke på VM-gullene som må forsvares.

Samtidig har flere team med fabrikkstøtte, som Audi og Peugeot, signalisert at de trapper opp deres satsing for å ta igjen forspranget som PSRX-teamet opparbeidet seg i fjor. De satte på mange måter en ny standard for rallycross med dominansen de viste, både med førere og ikke minst bil.

– Vi har kanskje vært litt i forkant med dette å bruke WRC-bil som grunnmur. Det ser ut som det er flere og flere team som tenker den veien, selv om Audi nok har en litt annen vei å gå da de ikke har noen rallybil, men de har informasjon fra for eksempel Le Mans-bilen. Samtidig er det ikke bare å konvertere en WRC-bil, for det ligger mye jobb bak den også i tillegg til at sporten er veldig kompleks, sier 29-åringen.

LES OGSÅ: Så mye kjøretrening fikk han i R5-bilen sammenliknet med et VM-løp

Tror på mye kjøring

Attpåtil rallycross og rally, så blir det enda mer kjøring for Kristoffersson. I år krasjer nemlig ikke STCC-kalenderen med rallycross-kalenderen.

Med hans «familieteam» KMS som drifter et team i tett samarbeid med den svenske Volkswagen-importøren, så er planen for Johan å kjøre full sesong også her.

Og det er ikke bare for å stille til start og ha det moro. I fjor kjørte han ti STCC-løp og vant seks av dem. Han er utvilsomt en reell gullkandidat.

– Det er riktig at jeg går for gull. Det er for så vidt den viktigste grunnen til at jeg er med, fordi jeg kjenner at jeg har mulighet til å vinne. Og fordi det ikke krasjer med rallycrossen, så vil jeg gjøre det riktig. Om jeg ikke skulle få det til, så legger jeg det på siden.

– Hvordan blir det å kombinere så mye kjøring?

– Framfor alt tror jeg det bare styrker meg som sjåfør. Jeg tror ikke på at det forstyrrer noe som helst. Da hadde jeg heller ikke kjørt rally nå, for jeg tror det er en fordel å være i «racemode» så ofte som mulig så det tror jeg bare vil gi meg fordeler, sier Arvika-gutten.

Powered by Labrador CMS