Jarle tilbake i manesjen etter ulykken – sikter høyt i comebacket på asfalt

Selv om bilen fortsatt står i jiggen for oppretting, står alt bra til med både Jarle Lippert og kartleser Sylva Høyholm når NM-sesongen restarter i Grimstad om tre uker.

Publisert

For den etterhvert halvt år måneder lange pausen, av den nokså ufrivillige arten, nærmer seg slutten. Etter Numedalsrally i vinter skulle det vært kjørt rallyløp både på Bjørkelangen og på Sørlandet. Disse løpene er blitt kraftig forskjøvet, men ett løp som kunne beholde datoen sin er altså asfaltløpet som ligger i sydligere strøk i Norge, nærmere bestemt på østsiden av Agder.

Dette bildet av Jarle Lipperts nokså unike BMW E36 Compact er tatt på samme etappe som det først gikk galt ute på etappen, før det smalt enda hardere på transportetappen etterpå. Om tre uker er fører og kartleser tilbake, men da i «gamlebilen». (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For den etterhvert halvt år måneder lange pausen, av den nokså ufrivillige arten, nærmer seg slutten. Etter Numedalsrally i vinter skulle det vært kjørt rallyløp både på Bjørkelangen og på Sørlandet. Disse løpene er blitt kraftig forskjøvet, men ett løp som kunne beholde datoen sin er altså asfaltløpet som ligger i sydligere strøk i Norge, nærmere bestemt på østsiden av Agder.

Av de 71 som står på påmeldingslisten i skrivende stund finner vi blant annet Jarle Lippert og Sylva Høyholm. Disse to fikk derimot en brå slutt på vintersesongen. Først hadde de «vanlig uflaks» ved at de rullet mot slutten av Smådøla-etappen. Den store dramatikken oppstod imidlertid da de frontkolliderte med en passasjerbil midt i uværet på toppen av fjellet hvor transportetappen ut av Smådøla kommer ut.

Pådro seg lettere skader

Jarle Lippert (høyre) er blitt en sentral profil av førere med eldre tohjulsdrevne biler i norsk rallysport, blant annet i samme selskap som Tom Kristian Lien (venstre) og Lars Morten Berntsen (midten). Her fra NBFs premieutdeling i 2018, hvor disse tre nylig har mottatt sine medaljer for Bakkeløp-NM dette året. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det har gått tålelig greit med oss etterpå. Saken var oppe og avgjort som en vanlig ulykke med delt skyld og lite å gjøre noe videre ut av. Det er jeg bare glad for at det endte som det endte, og det er godt å få unnagjort. Jeg føler ubehag for slike ting, og man får jo litt skyldfølelse selv om man ikke skal ha det, sier Lippert til Parc Fermé om utfallet av ulykken på transportetappen.

– Og det har gått bra med helsa for dere to?

– Det går helt fint. Ikke noe der. Så vi er igang igjen, sier Lippert, som slet litt med nakke og rygg i etterkant, mens kartleser Høyholm pådro seg blant annet noen kuttskader i forbindelse med sammenstøtet.

Tilbake i «gamlebilen»

Nå er de altså tilbake, friske og raske, men i en annen bil. Lipperts nokså gjenkjenbare BMW E36 Compact, unik i sitt slag i Norge, er fortsatt ikke rettet opp - og dermed skal svelvikingen dra frem sin enda mer velkjente mørkeblå M3 E30 til Grimstad. Compact-M3en skulle han etter planen satse på NM-sesong med, men nå som sesongen er blitt som den er blitt blir det Grimstad som blir første prioritet med M3en han har hatt stående lenge. Han tviler på om det blir noen grusløp.

– Det skal bli veldig moro å kjøre igjen. Jeg gleder meg fælt til den dagen igjen. Det er jo ikke all verden man får forberedt seg, men jeg har fått kjørt litt på Rudskogen og fått ristet meg litt løs. Men det har vært lite hviletid. Jobbmessig har det gått slag i slag, fastslår Jarle, som likevel håper å kunne kjempe helt i toppen av nasjonal klasse med sin BMW.

Som om det ikke var dramatisk nok det som skjedde på transportetappen på Numedal i vinter, så er Rally Grimstad også et løp som har skrevet seg inn i hans CV med en skrekkopplevelse han har klart å legge bak seg. Det var for 11 år siden, i 2009, at en bilist ikke viste respekt for sperringene på TK-posten på mål og kjørte inn på prøven. I motgående kjøreretning kom Lippert i over 140 kilometer i timen og hadde ikke noe annet valg enn å kaste seg ut i autovernet for å avverge en høyst potensiell tragisk ulykke.

Jarle Lippert i sin velkjente mørkeblå BMW M3 fra Bakkeløp-NM i 2018. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Rally Grimstad er et løp som enten har vært veldig bra eller veldig dårlig for oss. Aldri et løp midt på treet. Men som sagt, slik opplevelse som jeg fikk der må man bare legge bak seg så fort man kan. Det der kunne gått mye verre. Men det er ikke noe som påvirker meg når jeg kjører nå, sier Lippert.

Powered by Labrador CMS