Jarle skaper rallyinteresse utenfor miljøet – likevel ligger det et større alvor bak hans TikTok-suksess

Det er kun halvannet år siden han debuterte i rally. Nå har han tatt sin første seier. Men for Jarle De Oliveira Granheim ligger det så mye mer bak rallysatsingen.

Publisert

Det var i romjula 2019 at vi fortalte om Eidsvoll-mannen som hadde skaffet seg en original Volvo 240 for å oppfylle mange gutter og jenters store barndomsdrømmer; nemlig å kjøre rally. Men allerede der lå det en dypere forhistorie enn som så.

Jarle De Oliveira Granheim og kartleser Jan Fredrik Bonden, på vei inn til deres første seier i rally under Aurskog-Høland Rally for en drøy uke siden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var i romjula 2019 at vi fortalte om Eidsvoll-mannen som hadde skaffet seg en original Volvo 240 for å oppfylle mange gutter og jenters store barndomsdrømmer; nemlig å kjøre rally. Men allerede der lå det en dypere forhistorie enn som så.

Moren Synnøve døde av kreft tidligere den sensommeren, og som en hyllest til sin mor ble en del av arven benyttet til å realisere drømmen om å kjøre rally - noe han også har vært åpen om.

Og etter et drøyt år bak rattet, så har Granheim markert seg som en positiv friskus i det norske rallymiljøet. Både på og utenfor løypa har han skapt engasjement, senest for en drøy uke siden hvor han gikk hen og vant Volvo Original-klassen på Aurskog-Høland Rally - og således hans aller første seier.

@jarledeoliveiragranheim

Dagens lille tips til hvordan å være en god venn 👊 ##motivasjonsmandag ##rally ##volvo240

♬ original sound - Jarle De Oliveira Granheim

Sliter med depresjon

Oppmerksomhet har han dog skapt via TikTok, der det renner inn med tusenvis av visninger, og nå nylig bikket han 6000 følgere på den populære sosiale medier-plattformen, spesielt blant den yngre garde. Da vi ville finne ut om baktanken og suksessoppskriften på TikTok, så lå det dog en annen dypere historie bak dette enn bare å utfolde seg med både humor og annen nyttig informasjon.

– Jeg lager ikke innholdet på TikTok for å være en klovn, for jeg prøver å ha en mening bak det, sier Granheim, og tillater seg å gå litt alvorlig til verks før han forteller om sine kreative utfoldelser som er tatt imot med åpne armer og stor begeistring både i og utenfor miljøet.

– Bakgrunnen for at jeg begynte på TikTok har vært at jeg har slitt med depresjon, hvor jeg også fortsatt går til psykolog. Eksponering er da et virkemiddel, ved at man kan se at ting ikke er så farlig. Så det var utgangspunktet mitt. Blant annet lærte jeg fra «Kompani Lauritzen» at det er forskjell på ting som er skummelt og farlig. En av tingene med depresjon er at alt oppleves som farlig. Legger du ut noe, så kan det føles farlig, selv om det egentlig bare er skummelt, forteller Granheim om bakgrunnen for hvorfor han er så aktiv som han er på TikTok.

For innholdet er en blanding av både humor og opplysning. Via Lyktepodden-podcasten er han fast innslag med sin såkalte «Triviell tirsdag», et utelukkende humorprodukt. Utover dette viser han høy selvironi med sin egen kjøring, han svarer hyppig på spørsmål fra sine tilhengere gjennom videoer av både humoristisk og seriøs karakter, og han driver også med relevant opplysning som gir folk en innsikt i hvordan rally fungerer på grasrota.

@jarledeoliveiragranheim

Vi lar pedalen i midten få hvile i fred 😎 ##funfactfredag ##rally ##volvo240 ##ahrally

♬ Gir Gass - Bøbben & Yogi

Får tilhengere utenfor rallymiljøet

Og han har merket etterhvert at han nå blir kjent igjen utenfor miljøet, og han får stadig respons fra folk som oppdager han på TikTok uten at de egentlig er særlig involvert i rally. Etterhvert endte dette med opp at en av følgerne hans kjøpte seg en Volvo 940 etter å ha fulgt han på TikTok, med påfølgende spørsmål om tips og triks for å komme inn i rally.

– Målet mitt er vel å gjøre det så lett som mulig å komme inn i rallyen. Startfasen av en rallysatsing behøver ikke være krevende, men det er likevel lettere å holde på med rally når man først kommer seg inn i det, sier Granheim, som selv begynte med rally med to tomme hender og etterhvert fikk uvurderlig hjelp fra miljøet gradvis som han ble kjent med flere, der iblant VOC-kamerat Rino Bækkevold som en av hans aller nærmeste støttespillere.

Eidsvoll-mannen vil dog påpeke at hans TikTok-engasjement handler utelukkende om hans eget behov for å skape noe han selv liker, og at han ikke gjør dette kun for å hensynta sitt publikum. Hvorvidt en video får 1000 eller 30.000 visninger er på mange måte likegydlig så lenge han selv er tilfreds med det han lager.

– Hvis jeg drev med dette kun fordi at andre likte det, så hadde jeg blitt gal. Da måtte jeg også ha laget noe helt annet. Mange i Norge har mange, mange flere følgere enn meg som legger ut ting som skaper klikk og delinger. Jeg legger ut ting jeg kan stå inne for. Jeg kjører en av de bilene som går saktest i sirkuset, og målet mitt har vært å vise at det faktisk kan være ganske interessant også, understreker Granheim.

Han er ikke redd for å drite ut verken seg selv eller sin kartleser Jan Fredrik Bonden, på en positiv og selvironisk måte. Samtidig deler de også øyeblikk fra rallybilen med fullt alvor i. Senest åpner han også opp i detalj om hvordan rallykjøringen er finansiert med arven etter sin mor, etterfulgt av rungende jubel fra rallybilen hvor deres første klasseseier var et faktum. 

Men bare en uke tidligere hadde han gjennom sin komiske og smått ironiske «Triviell tirsdag»-spalte undret på hvorfor ingen medier, verken i Norge eller Europa forøvrig, hadde fanget opp hans klasseseier fra Bjørkelangen (se video under).

@jarledeoliveiragranheim

Rapport fra grasrota! ##trivielltirsdag ##rally ##volvo240

♬ News Update - Parry Music

Åpner opp om tapet av moren

Dette viser spennet i innholdet hans, samtidig som han ikke er redd for å være åpen om det alvorlige bakteppet ved hans rallykjøring, også overfor oss. Blant annet er det ikke vanskelig for ham å fortelle om historien og begrunnelsen bak finansieringen av kjøringen etter at han mistet moren sin, selv om tematikken er sterk og krevende å komme inn på (se video nederst i saken).

– Det blir mye følelser ved å snakke om dette. Men det er noe med at når du får en arv, der du er gift, har hus og barn - så skal det veldig mye til hos deg sjøl og de du bor sammen med å få lov til å realisere guttedrømmen du har hatt siden du lekte med Gruppe B-Audien da du var liten. Og da, hver gang jeg er ute og kjører rally, så hadde mamma garantert vært stolt, men også livredd. Hehe. Alternativet ville jo vært å bygge en garasje, som blir til minne om mamma. Men så lever vi i en tid hvor man pusser opp, investerer alle pengene i bolig, og plutselig skal huset selges fordi man har en prisstigning. Og da blir den arven borte med salget. Mens minnene fra rallykjøringen vil aldri bli borte, forklarer han.

Og utviklingen har altså vært vel så bra i rallyløypa så vel som i sosiale medier. Selv om han bedyrer at snø og vinterføre fortsatt er hans store akilleshel. Noe han blant annet kan sammenlikne i tidene mellom seg og Sander Sæter, der sistnevnte kunne være over minuttet raskere enn ham per prøve på Rally Finnskog.

På Bjørkelangen var det Granheim som til slutt stakk av med seieren med nesten minuttet på nettopp Sæter. Smaken av sin første seier i rally vil han aldri glemme.

– Det var eufori allerede fra første etappe, for da så jeg at jeg faktisk kunne være der oppe. Også er det godt å ha med seg en kartleser som er litt mindre glad i livet sitt enn det jeg er. Jeg har aldri vært noen apekatt som har pushet grenser og utfordret adrenalinet. Han pusher grensene mine og er mye av grunnen til at jeg har fått opp farten, sier Granheim om sin kartleser Jan Fredrik Bonden.

@jarledeoliveiragranheim

Reply to @r.a.g.g.a.r.e Hvor får jeg pengene til rally fra? ##mammanmin 🧡 ##rally ##volvo240 ##guttedrøm

♬ Get You The Moon - Timmies
Powered by Labrador CMS