Jari-Matti avslører millionbeløpene som holder liv i rallykarrieren hans

Han ble kastet ut i kulden av Toyota. Men han klandrer ikke teamet for noe som helst. Likevel må han bruke minst ti millioner egenfinansierte kroner bare i år hvis han skal bevise at han fortsatt duger.

Publisert

(TORSBY): Det var åpenbart at finske Jari-Matti Latvala har vært savnet i WRC-depotet. Etter torsdagens shakedown, både på serviceplassen og på mediasenteret, var det Jari-Matti Latvala de fleste ville prate med.

Jari-Matti Latvala. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(TORSBY): Det var åpenbart at finske Jari-Matti Latvala har vært savnet i WRC-depotet. Etter torsdagens shakedown, både på serviceplassen og på mediasenteret, var det Jari-Matti Latvala de fleste ville prate med.

Finnen fikk ikke fornyet kontrakt hos Toyota, teamet han har stått last og brast ved siden de gjorde WRC-comeback i 2017, men der resultatene har uteblitt for den sympatiske finnen. Nå er han påmeldt i privat regi, med leid Toyota Yaris WRC fra Toyota-sjef Tommi Mäkinens eget team.

Og mens de andre fabrikkførerne fra pressekonferansen forlot «åstedet» i bråhast, stod Latvala gladelig igjen og snakket med journalistene. En etter en. Også Parc Fermé tok han seg god tid til da de andre journalistene reiste videre. Men Parc Fermé og VG tok han seg altså ekstra god tid til.

Gode råd fra Petter

Tidlig ble emnet Oliver og Petter Solberg et tema. Selv var de teamkompiser i 2012, for Ford. Forøvrig siste året Petter kjørte som fabrikkfører i WRC før han satset på rallycross.

– Petter er en fabrikkfører i seg selv. Han har selv også vært privatfører og måtte bygge seg opp etter Subaru-tiden. Så han vet hva som kreves for å få Oliver opp og fram. Når det er sagt, Oliver og Kalle (Rovanperä, journ.anm.) må være de mest talentfulle ungguttene jeg noen gang har sett, sier Latvala.

– Har du fått råd av Petter i forbindelse med din private satsing?

– Jeg snakket med ham tidligere denne uka. Han sa at noen tenker at det kan være ydmykende å gå fra å være fabrikkfører til å bli privatfører. Men han sa det veldig godt; hvis du virkelig vil kjøre, så må du investere i deg selv. Har du fortsatt gnisten til å kjøre, så blir det som hvilket som helst selskap - man må investere før det snur, sier Latvala videre.

200.000 euro per løp

På spørsmål fra Parc Fermé svarer han åpenhjertig hva det koster og hvordan dette finansierer. Å være en etablert fabrikkfører over mange år gir gode lønninger og forutsetninger for godt oppsparte midler. Så fordelingsnøkkelen blir på eksterne sponsorer i tillegg til en del kroner fra egen lomme.

Så langt har han penger til fem løp. Og regnestykket er brutalt, men kanskje ikke overraskende.

– Kort estimert koster ett løp meg 200.000 euro (cirka to millioner kroner, journ.anm.). Og når vi snakker fem løp, så er det altså én million euro (cirka ti millioner kroner, journ.anm.). Det blir vanskelig å skaffe mer penger enn det. Men et godt resultat her i Sverige vil kanskje gi mer synlighet og flere muligheter. Jeg ønsker å kjøre så mye som jeg får til, sier Latvala til Parc Fermé, klar og tydelig på at han ikke akter å gi seg.

Sponsorkontraktene ordner han selv. Samarbeidet med manager Timo Jouhki ble avsluttet etter at han ikke lenger hadde noen fabrikkontrakt innabords. Men Latvala synes å være komfortabel med å være sin egen manager.

– Det er litt ekstra jobb utenom som man ikke er vant til fra før. Men jeg er heldig som får alt levert med bil og mekanikere fra teamet her, så da er det litt mindre å tenke på der. Men det er klart, jeg måtte i sponsormøter og lande disse avtalene selv, smiler 34-åringen.

Jari-Matti Latvala under torsdagens shakedown. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS