Jæger og Mikkelsen bytter roller til neste NM-runde i rally
Og Anders Jæger kom ikke utenom en tur på taket i sin aller første test.
Nå er i alle fall den norske VM-duoen klar for å vise seg fram på hjemmebane, noe de forøvrig aldri har gjort sammen før om vi ser bort ifra de norske VM-etappene i Rally Sweden.
Men i en litt annen setting enn vi er vant til.
For Anders Jæger er nemlig klar for førerstolen, med sin egen rallyfører Andreas Mikkelsen ved sin side, når de stiller til start i Numedalsrally i slutten av februar.
– Først og fremst tror jeg at jeg må glemme litt hva en WRC-bil er i stand til og hva Andreas kan som rallyfører. Vi skal nyte en helg med fine vinterveier også regner jeg med at vi sees på målrampa i Rødberg, humrer Anders Jæger overfor Parc Fermé.
LES OGSÅ: Hvordan fungerer Mikkelsens WRC-bil til daglig bruk?
LES OGSÅ: Hvor mye raskere er Andreas Mikkelsen enn oss i samme bil?
– Et eventyr
Og det blir ikke hvilken som helst debut som rallyfører for 28 år gamle Jæger. Ettersom de til daglig kjører for Hyundai Motorsport, så reiser de til Rødberg oppskriftsmessig i en Hyundai i20 R5.
Dette stuntet har vært en idé som Andreas Mikkelsen har hatt i to år. Han har alltid hatt lyst til å gi sin kartleser den komplette bursdaggave ved at enkelt og greit bytter roller i et rallyløp, og hvorfor ikke gjøre dette på hjemmebane på skikkelig vis.
Gaven ble egentlig gitt i 2016, men det er først i år de har hatt anledning i tidsskjemaet sitt.
– Dette kommer til å bli litt av et eventyr. Det blir en ny erfaring for begge av oss, men først og fremst utrolig mye moro, sier Andreas Mikkelsen.
– Hyundai Motorsport stiller med en testbil, men utover det er alt dette i privat regi av Andreas. Det er jo litt av en høydare av en bursdaggave, sier Jæger, som aldri i sin tid som kartleser har drømt eller tenkt tanken om å kjøre selv en dag.
Taket i brøytekanten
Smaken på eventyret fikk de i hvert fall da de skulle teste for første gang sammen på Finnskogen onsdag, i en lånt Gruppe N-bil fra Brødrene Nygård Motorsport.
Det gikk fire «loops» og plutselig lå Jæger og Mikkelsen på taket.
– Det sies at det skal være vanskeligere på trening enn i løp. Vi bygget sten for sten og plutselig var det fort gjort at man sklir ut, litt feildosert over et krøn. På sett og vis var det ikke så dramatisk, men rumpa traff brøytekanten, dro med seg fronten også slo vi rundt på taket, sier Anders Jæger, som fikk cirka 25 kilometer med fart før det var slutt.
– Det er klart, det ble ikke noe latterkrampe i bilen. Også får man litt dårlig samvittighet overfor Nygård som stiller med bil. Vi hadde ikke dette i planene, men det er jo risikoen. Også ordner det seg selvfølgelig, sier han.
Bilen fikk kun kosmetiske skader, og var ellers kjørbar - selv om testen ble avsluttet. Det ble færre kilometer test enn planlagt, men likevel kom det noe godt ut av det.
– Vi fikk avdekket det viktigste; at Andreas kunne lese noter uten å få latterkrampe, og at jeg var forholdsvis uredd. Nå gjelder det å temme ureddheten og prøve å få en god opplevelse i Numedal, sier han.