Andreas innser at VM-gullet henger i en meget tynn tråd

Andreas Mikkelsen og rallybilen er bestevenner igjen. Samtidig er halve sesongen snart kjørt, og det er etter all sannsynlighet gullmedaljen også.

Publisert

Rally Sardinia om 2,5 uke markerer midten av årets sesong i WRC, og etter helgens Rally Portugal er Andreas Mikkelsen bak med hele 65 poengs differanse opp til lagkamerat Thierry Neuville. Belgieren leder mesterskapet etter at han tok sin andre seier for året sist helg.

Andreas MIkkelsen og kartleser Anders Jæger under Rally Portugal. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Rally Sardinia om 2,5 uke markerer midten av årets sesong i WRC, og etter helgens Rally Portugal er Andreas Mikkelsen bak med hele 65 poengs differanse opp til lagkamerat Thierry Neuville. Belgieren leder mesterskapet etter at han tok sin andre seier for året sist helg.

Det var ikke akkurat dette forspranget Mikkelsen hadde sett for seg da han åpnet sesongen. Da han signerte med Hyundai i fjor var han komfortabel med at han ville sitte i en bil som hadde den «beste totalpakka», men det har vært en langt mindre komfortabel Mikkelsen vi har sett i både Mexico, Korsika og første halvdel av Argentina.

At det ble brutt løp tidlig i Monte Carlo og det samme nå i Portugal har gitt ham et særdeles vanskelig utgangspunkt for å ta dette gullet han var en reell kandidat til å kjempe om. Mer ergerlig for nordmannen er det at både Sebastien Ogier og Ott Tänak var ute tidlig i løpet, og at han viste høyere tempo enn Neuville gjennom fredagen før det gikk skeis.

– Vi må vel vinne alt vi bare kan nå, egentlig. Vi hadde jo en god mulighet å ta innpå en del da Ogier også var ute, sier Mikkelsen til Parc Fermé.

– Vanskelig å bevise noe

Han må dermed må ta nesten 10 poeng mer enn Neuville i snitt per løp, i tillegg til at han også ikke kan tape noe særlig forsprang til de fem andre førerne foran seg.

– Føler du at gullet er kjørt?

– Nå ser det vanskelig med mesterskapet, ja. Vi får prøve det vi kan. Men det har skjedd mye utenfor vår kontroll, og nå i helgen har det vært vanskelig å bevise hva du er god for, sier Mikkelsen.

Han sikter til restarten lørdag hvor han måtte kjøre med vesentlig mer redusert effekt i motoren. Servoproblemene og oljespruten fra fredagen skapte nemlig store skader under panseret.

Kompis med bilen

– Motoren var egentlig bare å kaste. Men ettersom Hayden brøt så var det kun vi og Thierry som kunne ta poeng i fabrikkmesterskapet, så teamet gjorde alt for at motoren skulle vare løpet. Det ble skrudd ned masse effekt, så det var umulig å sette noen gode tider, sier Hyundai-føreren.

– Hvor mange hestekrefter mindre hadde du?

– Det aner jeg ikke, men var i hvert fall ikke noe bedre enn en gammel WRC-bil.

Etter mye klaging på oppsettet fra Mexico, Korsika og første del av Argentina, så er Mikkelsen nå klar og tydelig: Bilen og han er bestevenner igjen. Oppsettutfordringene skal være borte.

– Følelsen er god. Jeg kjemper ikke mot bilen lengre, så jeg har smilt og kost meg. Det er først og fremst differensialene vi har gjort noe med, og dette løste seg endelig på testen før løpet, sier han.

Powered by Labrador CMS